Javascript must be enabled for the correct page display

Samenwerking Onderwijs en Jeugdhulp onder de Loep

Woud, Welmoed van der (2022) Samenwerking Onderwijs en Jeugdhulp onder de Loep. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Definitieve versie masterscriptie_WW.pdf

Download (874kB) | Preview

Abstract

In Nederland wordt door middel van de Wet Passend Onderwijs ernaar gestreefd alle kinderen onderwijs op maat te bieden en hen de benodigde ondersteuning te geven (Van Eck & Rietdijk, 2017). Veel kinderen in het speciaal onderwijs hebben echter extra ondersteuning nodig vanuit de jeugdhulpverlening, waardoor het onderwijs en de jeugdhulpverlening nauw met elkaar dienen samen te werken. Eerder onderzoek toont echter aan dat deze samenwerking op dit moment nog niet optimaal verloopt (de Boom, 2019; Roso et al., 2021). De Samenwerking Onderwijs en Jeugdhulp (SOJH) is een specifieke samenwerking tussen een cluster-4 school en twee jeugd-GGZ instellingen. Aan de hand van semi-gestructureerde interviews is getracht de ervaringen van de betrokken leerkrachten met deze samenwerking in kaart te brengen en zodoende antwoord te geven op de onderzoeksvraag: ‘Hoe ervaren leerkrachten de samenwerking met hulpverleners binnen de Samenwerking Onderwijs en Jeugdhulp. In totaal zijn er zeven leerkrachten geïnterviewd. Uit het onderzoek blijkt dat leerkrachten over het algemeen erg tevreden zijn over de samenwerking met de hulpverleners. Met name het contact met de hulpverleners verloopt goed en is laagdrempelig, duidelijk en open en eerlijk. Leerkrachten zijn voornamelijk ontevreden over de hoeveelheid tijd die de SOJH hen kost en ten tweede ervaren enkele leerkrachten een verschil in aanpak tussen de leerkrachten en de hulpverleners. Daarnaast zijn niet alle leerkrachten tevreden over de huidige rolverdeling. Het onderzoek kent zowel een aantal limitaties als sterke punten, welke samen met de aanbevelingen voor vervolgonderzoek en de praktijk aan het einde van het onderzoek worden beschreven.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kupers, W.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 11 Jul 2022 13:59
Last Modified: 11 Jul 2022 13:59
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/866

Actions (login required)

View Item View Item