Javascript must be enabled for the correct page display

Richtlijn gebruikelijke hulp aan jeugdigen gemeente Groningen

Anker, Romy (2022) Richtlijn gebruikelijke hulp aan jeugdigen gemeente Groningen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Anker, R. S5125413 Masterthesis.pdf

Download (707kB) | Preview

Abstract

De Richtlijn gebruikelijke hulp is een handreiking aan professionals van WIJ Groningen die bij verzoeken om jeugdhulp moeten afwegen of de gevraagde hulp de verantwoordelijkheid van ouders is of dat er jeugdhulp nodig is. Om de noodzaak van jeugdhulp op een eenduidige manier in te schatten, is het belangrijk dat de richtlijn accuraat en duidelijk is. Daarnaast draagt de richtlijn bij aan heldere en navolgbare argumentatie over de noodzaak van jeugdhulp. Dit onderzoek richt zich daarom op de volgende onderzoeksvraag: ‘In hoeverre benutten professionals de Richtlijn gebruikelijke hulp bij het in kaart brengen van de noodzaak voor jeugdhulp en welke knelpunten ervaren zij hierbij?’ Om de onderzoeksvraag te beantwoorden zijn vijf professionals van WIJ Groningen geïnterviewd. Uit de thematische analyse van de interviews zijn de volgende thema’s voortgekomen: 1) Proces noodzaak jeugdhulp; 2) Gebruik richtlijn; 3) Knelpunten en eigen visie van professionals. Met betrekking tot het eerste thema blijkt dat er een grijs gebied is, waarbij het onduidelijk is wat hoort bij opvoedingsvaardigheden van ouders en wat dusdanig uitzonderlijk is dat de hulp van ouders bovengemiddeld is. Uit het tweede thema blijkt dat de Richtlijn gebruikelijke hulp niet voldoende bekend is. Daarentegen maken de professionals voornamelijk gebruik van de Richtlijn passende hulp. De belangrijkste knelpunten waren de gebruiksonvriendelijkheid van richtlijnen voor jeugdhulp en het vermogen van ouders niet kunnen meewegen in de besluitvorming. Ten slotte blijkt dat de eigen visie van professionals een significante rol speelt rondom de noodzaak voor jeugdhulp.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Visscher, L. and Os, E.C.C. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 11 Jul 2022 13:56
Last Modified: 11 Jul 2022 13:56
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/867

Actions (login required)

View Item View Item