Javascript must be enabled for the correct page display

Adviesnetwerken van basisschoolleerkrachten, een onderzoek naar de adviesnetwerken van leerkrachten in het basisonderwijs

Vorage, Eva (2022) Adviesnetwerken van basisschoolleerkrachten, een onderzoek naar de adviesnetwerken van leerkrachten in het basisonderwijs. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Verbeterslag Scriptie adviesnetwerken Eefje Vorage 17 januari.docx (1).pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

In dit onderzoek is getracht meer inzicht te krijgen in adviesnetwerken van onderwijsprofessionals op basisscholen door middel van sociale netwerk analyse. De data uit een vragenlijst, ingevuld door 49 onderwijsprofessionals werkzaam op zeven scholen, zijn visueel gemaakt en vervolgens geanalyseerd. Hier kwam uit naar voren dat kleine scholen een hogere dichtheid hadden in hun netwerk dan grote scholen. Onderwijsprofessionals zouden elkaar dus vaker opzoeken voor advies op kleine scholen. Daarnaast is gevonden dat in de netwerken clusters gevormd worden door leerkrachten die lesgeven in dezelfde klas of bouw. Dit verschijnsel kwam vaker voor op grotere scholen dan op kleinere scholen. Op drie van de kleine scholen was maar één groot cluster. De persoon die het meest centraal stond in het netwerk is de intern begeleider gevolgd door de directeur. Onderwijsassistenten zijn de minst belangrijke personen in het advies netwerk. Daarnaast blijkt dat mensen met veel werkervaring ook centraler staan in het netwerk. Een kanttekening die geplaatst dient te worden bij bovenstaande resultaten is dat niet alle onderwijsprofessionals de vragenlijst ingevuld hebben. Dit geeft mogelijk een vertekend beeld.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Veldman, M.A.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 27 Jan 2022 11:02
Last Modified: 27 Jan 2022 11:02
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/87

Actions (login required)

View Item View Item