Javascript must be enabled for the correct page display

SES in relatie tot ervaringen, percepties en ondersteuning van ouders rondom thuislezen. Een onderzoek naar de relatie tussen de sociaaleconomische status van ouders en hun manier van ondersteunen, ervaringen en percepties met betrekking tot het thuislezen van hun kind.

Steenbergen, Dagmar (2022) SES in relatie tot ervaringen, percepties en ondersteuning van ouders rondom thuislezen. Een onderzoek naar de relatie tussen de sociaaleconomische status van ouders en hun manier van ondersteunen, ervaringen en percepties met betrekking tot het thuislezen van hun kind. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorscriptie Dagmar Steenbergen.pdf

Download (512kB) | Preview

Abstract

Kinderen uit families met een lage sociaaleconomische status (SES) behalen vaker lage leesprestaties dan hun leeftijdsgenoten uit families met een hogere SES. Onderzoeken laten verschillen zien tussen de manieren waarop families met verschillende sociaaleconomische statussen hun kinderen thuis ondersteunen bij het lezen, maar laten ook verschillen zien tussen de ervaringen en percepties van de ouders met betrekking tot thuis lezen. Om meer inzicht te verkrijgen in de verschillende manieren waarop ouders hun kinderen ondersteunen en hun ervaringen en percepties met betrekking tot de thuisleesactiviteiten van het kind, is een vragenlijst verspreid onder ouders van kinderen uit groep 3, 4 en 5 van 17 basisscholen in Noord-Nederland. De data is geanalyseerd door het berekenen van de Chi-kwadraat voor SES in relatie tot ondersteuning-, ervaring- en perceptiegerelateerde variabelen. De toelichtingen van ouders zijn inductief gecategoriseerd en er is een overzicht gemaakt van de toelichtingen en hoe vaak deze werden benoemd (gesorteerd per SES). De resultaten laten zien dat SES significant gerelateerd is aan de verbale ondersteuning (met betrekking tot thuis lezen) van ouders, hoe belangrijk zij thuis lezen vinden en hun leesplezier. Er is ook een patroon te zien waarin ouders met een hogere SES meer leesplezier ervaren en het plezier in lezen meer communiceren naar hun kinderen. Ouders met een lagere of middelbare SES lijken meer praktische obstakels te ervaren in het ondersteunen van hun kind bij het thuis lezen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Veldman, M.A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 11 Jul 2022 14:46
Last Modified: 11 Jul 2022 14:46
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/873

Actions (login required)

View Item View Item