Javascript must be enabled for the correct page display

De Rol van Domeinkennis bij het Evalueren van Ideeën op Creativiteit

Garritsen, Lieke Antonia Maria (2022) De Rol van Domeinkennis bij het Evalueren van Ideeën op Creativiteit. Master thesis, Psychology.

[img] Text
Masterscriptie L.A.M. Garritsen S3475166.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (573kB)
[img] Text
E-mail examcommittee non-publication permission.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (465kB)

Abstract

In dit onderzoek is onderzocht wat de rol is van domeinkennis bij het evalueren van creatieve ideeën. Omdat in eerder onderzoek verschillende bevindingen waren met betrekking tot de evaluatiecapaciteit van experts, mensen met een grote domeinkennis, is er aan die factor op zichzelf meer aandacht besteed. Experts hebben door de kennis die zij hebben meer inzicht in welke ideeën origineel en uitvoerbaar zijn, wat twee essentiële aspecten zijn van creativiteit. Daarentegen blijkt ook dat experts soms zulke stabiele cognitieve schema’s hebben, dat zij soms slechter zijn in het evalueren van de creativiteit van een idee. In dit onderzoek is gefocust op de factor domeinkennis, en werd verwacht dat de mensen met een grotere domeinkennis ook beter zouden zijn in het herkennen van creatieve ideeën. De 157 participanten van dit onderzoek hebben een vragenlijst ingevuld waarbij zij 17 ideeën die eerder zijn beoordeeld door 10 experts, moesten beoordelen op de creativiteit van ideeën die treinreizen kunnen verbeteren. Vervolgens is de kennis van de participanten over treinreizen gemeten. De scores van de participanten zijn daarna vergeleken met die van de experts. Er is geen significant verschil gevonden, wat betekent dat mensen met een grotere domeinkennis niet beduidend beter zijn in het herkennen van creatieve ideeën dan mensen met een kleinere domeinkennis. Dat de verschillen niet gevonden zijn, kan liggen aan de steekproefsamenstelling, de operationalisering van het construct domeinkennis, maar ook aan dat domeinkennis misschien een minder actief aandeel heeft in het evaluatieproces. Sleutelwoorden: Ideeënevaluatie, creativiteit, domeinkennis

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Rietzschel, E.F.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Work, Organizational and Personnel Psychology (WOP) [Master Psychology]
Date Deposited: 12 Jul 2022 07:13
Last Modified: 12 Jul 2022 07:13
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/876

Actions (login required)

View Item View Item