Javascript must be enabled for the correct page display

Leidt goed personeelsbeleid tot effectieve zorg? Een onderzoek naar werkzame factoren van beleid voor het leveren van effectieve zorg.

Gale-Dijkstra, Petra (2022) Leidt goed personeelsbeleid tot effectieve zorg? Een onderzoek naar werkzame factoren van beleid voor het leveren van effectieve zorg. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Definitieve thesis Petra Gale-Dijkstra S 4929519.pdf

Download (923kB) | Preview

Abstract

Recent onderzoek wijst uit dat de betrokkenheid van medewerkers in de GGZ-sector in de afgelopen jaren is gedaald en dat de medewerkers minder loyaal zijn aan hun werkgever. Het is een uitdaging voor werkgevers binnen de GGZ om naast de ontwikkelingen in deze sector ook oog te hebben voor de medewerkers, vanuit de overtuiging dat dit bijdraagt aan de kwaliteit van de zorg. Hierbij is het belangrijk om aandacht te hebben voor de arbeidsomstandigheden. Hoewel veel organisaties het belang onderkennen van goede arbeidsomstandigheden, blijkt dat het in de praktijk best uitdagend is om deze te creëren. Juist omdat die plannen lastig vertaald kunnen worden naar de praktijk was dit onderzoek gericht op de dagelijkse praktijk van het personeelsbeleid van Molendrift en de motivatie van de medewerkers van Molendrift. Dit onderzoek had als onderzoeksvraag; ”Welke factoren van het beleid van Molendrift motiveren de werknemers voor het leveren van kwalitiatief hoogstaande zorg?”. Het onderzoek bestond uit drie fases waarbij kwalitatief onderzoek voorafging aan kwantitatief onderzoek, waarbij gebruik gemaakt werd van Q-methodologie. Ook werden in dit onderzoek drie thema’s onderzocht. Als eerste persoonlijke aandacht en waardering, ten tweede ontwikkelingsmogelijkheden en het inzetten van de eigen vaardigheden, en ten derde betrokkenheid van de werknemers en ruimte om mee te denken over de organisatie. Naar aanleiding van dit onderzoek bleek dat de visie van Molendrift namelijk; “Zorg bieden zoals we die zelf zouden willen ontvangen en met elkaar omgaan zoals we graag zouden willen dat er met onszelf omgegaan wordt”, voor iedereen erg belangrijk was. De medewerkers wilden gezien worden als persoon en gewaardeerd worden en daarnaast ontwikkelingsmogelijkheden hebben. In de vele behoeftes van de medewerkers kwam terug dat het belangrijk is dat het management transparant communiceert. Daarnaast gaven de medewerkers aan vertrouwen te hebben in de keuzes die het management maakt.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Steen, S. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 12 Jul 2022 07:14
Last Modified: 12 Jul 2022 07:14
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/877

Actions (login required)

View Item View Item