Zeelig, Mascha (2022) Samen Sterk bij Molendrift. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Thesis Mascha Zeelig S5004500.pdf Download (762kB) | Preview |
Abstract
Samen sterk bij Molendrift Het GGZ werkveld is onderhevig aan uitstroom van personeel, wat nadelige effecten heeft op cliënten, personeel, organisaties en de kwaliteit van de zorg. Belangrijke voorwaarden voor motiverende werkomstandigheden waren autonomie, verbondenheid, persoonlijke ontwikkeling en een positieve organisatiecultuur. Molendrift is een GGZ-instelling met hoge cliënttevredenheid en behoud van medewerkers. De hoofdvraag van dit onderzoek was: Wat zijn volgens de behandelaren de belangrijkste aspecten van het Molendriftbeleid, als het gaat om motiverende werkomstandigheden en het leveren van effectieve zorg? In drie fases werd bij Molendrift een beschrijvend en evaluerend onderzoek verricht, waarbij van zowel kwalitatieve als kwantitatieve methoden gebruik werd gemaakt, in de vorm van interviews en Q-methodologie. Uit interviews met het management bleek dat in het Molendriftbeleid aandacht was voor autonomie, verbondenheid, persoonlijke ontwikkeling en een positieve organisatiecultuur. Er konden bij Molendrift drie groepen met gelijksoortige behoeftes worden onderscheiden. Voor factor 1 was verbondenheid de belangrijkste behoefte en de individuele aspecten van het beroep waren minder belangrijk. Behandelaren in deze factor wilden dat, ondanks het groeien van Molendrift, de verbondenheid blijvend werd bevorderd. Voor factor 2 was persoonlijke ontwikkeling de belangrijkste behoefte en was oog voor de eigen gezondheid minder belangrijk. De behandelaren in deze factor waren geïnteresseerd in opleidingsmogelijkheden en het oppakken van extra werkzaamheden naast het behandelen. De belangrijkste behoefte van factor 3 was een persoonlijke benadering op het werk en aansluiting voelen met de visie. Factor 3 vond beleidszaken minder belangrijk. Als verbeterpunt voor het Molendriftbeleid werd in alle factoren genoemd dat er behoefte was aan meer structurele feedback. Als suggestie werd genoemd om eens per twee weken een moment voor feedback te nemen. Om de verbondenheid te vergroten werd in factor 1 benoemd dat er behoefte was aan de komst van een online zoekfunctie over de expertise van behandelaren. Factor 2 had behoefte aan meer diverse opleidingsmogelijkheden, bijvoorbeeld voor psychotherapeut. Ook wilden deze behandelaren meer duidelijkheid over welke andere werkzaamheden er bij Molendrift waren en wat maakte dat iemand hiervoor in aanmerking kwam. Factoren 1 en 3 vonden de werkdruk hoog en vonden het belangrijk dat het management hier oog voor had. Als laatste verbeterpunt werd vanuit factor 1 genoemd, om openlijk met het managementteam te kunnen communiceren over een verschil van mening, waarbij dit niet te snel werd gezien als een visieverschil.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Steen, S. van der and Helmerhorst, K.O.W. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 12 Jul 2022 07:22 |
Last Modified: | 12 Jul 2022 07:22 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/879 |
Actions (login required)
View Item |