Javascript must be enabled for the correct page display

Samenwerking tussen leerkrachten. Een onderzoek naar het sociale netwerk van leerkrachten wat betreft de samenwerking op een basisschool.

Hellema, Thea (2022) Samenwerking tussen leerkrachten. Een onderzoek naar het sociale netwerk van leerkrachten wat betreft de samenwerking op een basisschool. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_GeertrudeHellema_2022.pdf

Download (3MB) | Preview

Abstract

Door het huidige lerarentekort in Nederland ligt de focus van de overheid onder meer op het behoud van leraren. Leraren die interpersoonlijke relaties met collega’s ontwikkelen en het gevoel hebben deel uit te maken van een professionele leergemeenschap, zullen minder snel de werkplek verlaten. Daarnaast zorgt de samenwerking voor sociale ondersteuning binnen de professionele leergemeenschap, wat een positief effect heeft op het gedrag, de participatie en het lesgeven van leerkrachten. Er is beperkt onderzoek gedaan naar hoe een samenwerknetwerk van docenten eruitziet. Met een sociale netwerkanalyse is onderzocht hoe een samenwerknetwerk eruitziet op een basisschool en of het aantal jaren werkervaring een rol speelt in de samenwerknetwerken. Voor dit explorerende, beschrijvende onderzoek hebben onderwijsprofessionals een vragenlijst ingevuld. Van deze gegevens zijn samenwerknetwerken gemaakt die zijn beschreven. Er werd geen relatie gevonden tussen het aantal jaren werkervaring en de centraliteit van een onderwijsprofessional in het netwerk. Een beperkende factor in dit onderzoek waren de ontbrekende gegevens vanwege een lage respons op de vragenlijsten.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Veldman, M.A.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 27 Jan 2022 11:22
Last Modified: 27 Jan 2022 11:22
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/88

Actions (login required)

View Item View Item