Javascript must be enabled for the correct page display

Een-op-een mentoring gedurende de transitie naar de universiteit: Wat zijn de ervaringen van eerstejaarsstudenten aan de Universiteit van Sheffield (Engeland)?

Kooymans, Askin (2022) Een-op-een mentoring gedurende de transitie naar de universiteit: Wat zijn de ervaringen van eerstejaarsstudenten aan de Universiteit van Sheffield (Engeland)? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis mentoring - 24.06.2022 - Definitief - AN.Kooymans S2766787.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (755kB)

Abstract

Introductie: Elk jaar beginnen duizenden jongeren aan een nieuwe studie waarvan een groot deel in een nieuwe omgeving terechtkomt. Voor eerstejaarsstudenten kan de transitie naar de universiteit stressvol zijn vanwege academische verwachtingen, gevoelens van eenzaamheid en onzekerheid. Het sociaal-emotioneel welzijn en de mate van sociale ondersteuning leiden vaker tot een optimale adaptatie van de transitie naar de universiteit. Om studenten ondersteuning te bieden wordt steeds vaker mentoring aangeboden. Dit kwalitatieve onderzoek was erop gericht ervaringen van studenten met een persoonlijke mentor tijdens de transitiefase naar de universiteit te begrijpen en in kaart te brengen. Methode: Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van secundaire data uit een eerder evaluatieonderzoek naar de ervaringen van studenten met een een-op-een mentoring systeem. De steekproef bestond uit 19 eerstejaars psychologiestudenten van de Universiteit van Sheffield uit 2018 die deelnamen aan focusgroepen. Resultaten: Het begin van de universiteit wordt door studenten als overweldigend ervaren waarin een mentor ondersteuning kan bieden. Deze ondersteuning wordt geboden in de vorm van regelmatige check-ups bij de student; bieden van gepaste hulp; aanmoedigen van de academische ontwikkeling en het betrekken van de studenten bij de faculteit. Conclusie: Uit het onderzoek blijkt dat studenten ondersteuning behoeven bij de transitie naar de universiteit en dat de kwaliteit van de mentorrelatie kan bijdragen of deze transitie succesvol verloopt. Vooral de onderlinge communicatie waarin de student voelt dat de mentor niet boven hem/haar staat lijkt van grote invloed te zijn in de persoonlijke ontwikkeling. Trefwoorden: mentorschap, kwaliteit mentorrelatie, transitie naar de universiteit, ondersteuning, eerstejaarsstudenten, kwalitatief onderzoek, focusgroepen

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Bijvoet-van den Berg, C.J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 12 Jul 2022 07:25
Last Modified: 12 Jul 2022 07:25
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/880

Actions (login required)

View Item View Item