Nauta, Bente Arien (2022) Studentenwelzijn doe je samen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorwerkstuk studentenwelzijn Bente Nauta S3624668.pdf Download (415kB) | Preview |
Abstract
Studentenwelzijn staat al een tijd onder druk, maar door covid-19 is het nog erger geworden. Studentenwelzijn kan een negatief effect hebben op studiesucces, maar het kan beïnvloed worden op verschillende manieren, door instellingen en opleidingen. Deunk en Korpershoek (2021) beschrijven in hun overzichtsstudie drie aanpakken die docenten kunnen toepassen om het studentenwelzijn te bevorderen: didactische aanpakken, persoonsgerichte aanpakken en relationele aanpakken. Het doel van dit kwalitatieve onderzoek is om in kaart te brengen welke relationele aanpakken docenten in het hbo ondernemen en wat hun houding hierover is. Dit is onderzocht door middel van acht interviews met hbo docenten. Het onderzoek laat zien dat de meeste docenten verschillende relationele aanpakken toepassen, zoals informeel contact tussen docent en studenten, peer-contact bevorderen en verbondenheid met de opleiding creëren. De meeste docenten vinden dat deze aanpakken bij hun taak als docent horen en geven aan dat het ze geen moeite kost. Ze zouden zelfs nog meer willen doen om het studentenwelzijn te bevorderen. Om dit mogelijk te maken, hebben docenten steun, training en tijd nodig. Daarom wordt er aanbevolen dat er in deze behoeften wordt voorzien, zodat docenten alles in hun macht kunnen doen om studentenwelzijn te bevorderen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Deunk, M.I. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 12 Jul 2022 07:38 |
Last Modified: | 12 Jul 2022 07:38 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/882 |
Actions (login required)
View Item |