Javascript must be enabled for the correct page display

It giet oan! - De discussie over de positie van het Fries in het basisonderwijs in het begin van de 20ste eeuw

Gezelle Meerburg, Maria Dorothee (2022) It giet oan! - De discussie over de positie van het Fries in het basisonderwijs in het begin van de 20ste eeuw. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
BA Scriptie M D Gezelle Meerburg 2022.pdf

Download (347kB) | Preview

Abstract

In de eerste helft van de 20e eeuw werd het Fries geïntroduceerd op basisscholen in Friesland, Nederland. Fries werd in 1907 ingevoerd als een buitenschools vak. Hierna volgde een strijd tussen voor- en tegenstanders van Fries onderwijs op de basisschool. Tegenstanders van Fries onderwijs vonden het Nederlands belangrijker dan het Fries. Nederland moest een sterke natie vormen met maar één taal. Dit idee werd gevoed door het groeiende gevoel van nationalisme. Tegenstanders waren bang dat het Fries heel erg zou groeien en het Nederlands zou overstijgen. Daarbij zou het verwarrend zijn voor kinderen als zij meer talen tegelijk moeten leren. Ze zouden de talen door elkaar halen. Voorstanders konden zich niet vinden in de tegenargumenten. Zij dachten dat het Fries de Nederlandse taal zou kunnen verrijken, door taalvergelijking. Daarnaast zou Fries onderwijs de Friese cultuur behouden. Het doel van Fries onderwijs was, volgens voorstanders, niet om het Nederlands te ondermijnen, maar om de twee talen allebei te geven in het onderwijs. Friezen identificeerden zich zowel als Fries en als Nederlander. Dit zorgde voor een interne strijd over hun identiteit. In 1937 werd het Fries ingevoerd als facultatief vak in het basisonderwijs.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Haaften, L.W. van
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 12 Jul 2022 08:12
Last Modified: 12 Jul 2022 08:12
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/883

Actions (login required)

View Item View Item