Javascript must be enabled for the correct page display

Sociale Validiteit van de interventie Invloedrijke Communicatie en Taal: Beoordeling door communicatiepartners van personen met aangeboren doofblindheid en de samenhang van deze beoordeling met de werkervaring van de communicatiepartner

Bentlage, Elise (2022) Sociale Validiteit van de interventie Invloedrijke Communicatie en Taal: Beoordeling door communicatiepartners van personen met aangeboren doofblindheid en de samenhang van deze beoordeling met de werkervaring van de communicatiepartner. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk Elise Bentlage.pdf

Download (695kB) | Preview

Abstract

Voorgaande studies lieten zien dat video-feedback interventies mogelijk de communicatie kunnen verbeteren tussen personen met aangeboren doofblindheid (ADB) en hun communicatiepartners, zoals ouders, leerkrachten, begeleiders of anderen in de omgeving van de persoon met ADB. Eerder onderzochte interventies toonden veelbelovende effecten voor de communicatie met personen met ADB en werden positief beoordeeld op sociale validiteit door communicatiepartners. Het doel van dit onderzoek was om inzicht te krijgen in de sociale validiteit van een nieuwe video-feedback interventie, Invloedrijke Communicatie en Taal, en om te zien of werkervaring deze beoordeling beïnvloedt. Achttien communicatiepartners van personen met ADB namen deel aan deze interventie. Zij kregen verschillende scholingssessies en video-feedback sessies met een communicatiecoach. Na afloop werd hen gevraagd de Sociale Validiteitsschaal in te vullen om de interventie te beoordelen op drie subschalen: de interventie als idee, uitvoerbaarheid en subjectieve effectiviteit. De communicatiepartners beoordeelden de interventie als relevant, uitvoerbaar en effectief. Desalniettemin zijn er door communicatiepartners verbeteringen voorgesteld. Er waren geen significante verschillen tussen de beoordeling van de sociale validiteit door communicatiepartners met meer of minder werkervaring op de subschalen. Wel zijn er significante verschillen gevonden tussen deze communicatiepartners op afzonderlijke items, en dus op specifieke elementen van de interventie. Verder bleek de beoordeling niet samen te hangen met de werkervaring van de communicatiepartners, met uitzondering van werkervaring met de cliënt en de uitvoerbaarheid. Hoewel communicatiepartners de interventie over het algemeen positief beoordeelden, zegt dit niets over de effectiviteit van de interventie. Verder onderzoek is nodig om de effecten van de interventie in de dagelijkse communicatie met personen met ADB te onderzoeken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Rorije, M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 12 Jul 2022 09:18
Last Modified: 12 Jul 2022 09:18
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/884

Actions (login required)

View Item View Item