Javascript must be enabled for the correct page display

de impact van methodiektrouw werken

Jong, Maeike de (2022) de impact van methodiektrouw werken. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis M.T. de Jong S4929497.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (785kB)

Abstract

Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (IAG) is een interventie voor gezinnen met meervoudige en complexe problemen. Literatuur toont aan dat het lastig is om deze gezinnen de juiste hulp te bieden, omdat de problemen op verschillende leefgebieden complex en met elkaar verweven zijn. Jeugdhulp Friesland herkent dit; zij merken daardoor dat IAG vaak langer duurt dan de gestelde zes maanden. Het doel van dit onderzoek was om zicht te krijgen op het effect dat wel of niet methodiektrouw werken kan hebben op de behandelduur en uitvoerbaarheid van IAG, met name voor trajecten die langer duren dan zes maanden. Om antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag is er een semigestructureerd interviewprotocol ontwikkeld. Het onderzoeksdesign is gebaseerd op eerder onderzoek naar de methodiektrouwe uitvoering van IAG, wat suggereert dat methodiektrouw werken een positieve impact kan hebben op de behandelduur. Daarnaast zijn de veranderingen in de nieuwste methodiekhandleiding in het interviewprotocol opgenomen. De interviews zijn afgenomen bij twee IAG’ers en bij de methodiekcoach. Vervolgens zijn met behulp van een thematische analyse de resultaten weergegeven. Hieruit bleek dat IAG gedeeltelijk methodiektrouw werd uitgevoerd. Wat met name opviel was dat de fasering onvoldoende methodiektrouw werd uitgevoerd. Er kan geconcludeerd worden dat wanneer de fasering methodiektrouw wordt uitgevoerd, dit een positieve impact kan hebben op de behandelduur en uitvoerbaarheid. Voor de praktijk wordt aanbevolen om te onderzoeken of de conclusies resoneren bij de andere teamleden en om de fasering methodiektrouw uit te voeren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Bijvoet, C.J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 12 Jul 2022 09:19
Last Modified: 12 Jul 2022 09:19
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/885

Actions (login required)

View Item View Item