Palm, S.M.C. de (2022) Do Parental SES, Gender, and Practices matter? The Influence of Parental Stress and Verbosity on the Relationship between the SES of Mothers and Fathers and the Early Social-Communicative and Social-Emotional Development of the Child. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Master's thesis - S.M.C. de Palm (3763854).pdf Download (994kB) | Preview |
Abstract
Eerdere studies stellen dat de ouderlijke sociaaleconomische status (SES) negatief samenhangt met de sociaal-communicatieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind (kinderuitkomsten), maar de processen die deze associatie kunnen verklaren zijn nog niet goed in kaart gebracht. Deze studie onderzoekt ouderlijke stress en breedsprakigheid als mogelijke mediatoren in de relatie tussen ouderlijke SES en de sociaal-communicatieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Bovendien onderzoekt deze studie of het geslacht van de ouders de associatie tussen ouderlijke SES en de ouderschapspraktijken, stress en breedsprakigheid, modereert. We veronderstelden dat ouderlijke SES en de kinderuitkomsten significant geassocieerd zouden zijn, ouderlijke stress en breedsprakigheid deze associatie tenminste gedeeltelijk zou mediëren, en dat er geen duidelijke verwachtingen waren voor het ouderlijk geslacht als mediator. Voor deze studie werd er data van de TRAILS-NEXT-studie gebruikt met een steekproef van 100 kinderen en beide biologische ouders. De variabelen werden gemeten door middel van zelfrapportagevragenlijsten en observaties. Eenvoudige mediatieanalyses en gemodereerde mediatieanalyses werden uitgevoerd om deze hypothesen te testen. Tegen verwachtingen in toonden de resultaten dat er geen significante relatie was tussen SES en de ontwikkeling van het kind, ouderschapspraktijken waren geen significante mediator in de relatie russen SES en kinderuitkomsten en het geslacht van de ouders was ook geen significante moderator in de analyses. Hoewel er geen significante relaties zijn gevonden, is het toch belangrijk om deze associaties verder te onderzoeken, aangezien de vroege ontwikkeling van het kind cruciaal is voor de verdere ontwikkeling en successen van het kind. Het is voornamelijk noodzakelijk dat vervolgonderzoek rekening houdt met grotere steekproeven bij het uitvoeren van soortgelijke onderzoeken.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Sluiter-Oerlemans, A.M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Youth 0-21, Society and Policy [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 12 Jul 2022 11:28 |
Last Modified: | 12 Jul 2022 11:28 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/886 |
Actions (login required)
View Item |