Javascript must be enabled for the correct page display

Goede burgers worden gemaakt niet geboren

Wondergem, Sabine (2022) Goede burgers worden gemaakt niet geboren. Bachelor thesis, Sociology.

[img]
Preview
Text
BAW_S_Wondergem_S4070275PDF.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

De Nederlandse Minister-President die zijn sms berichten niet op orde heeft, de toeslagenaffaire, de woningcrisis en de aanpak van de coronacrisis. Allemaal oorzaken van een start van een dalend vertrouwen in maatschappelijke instituties onder Nederlandse burgers. Het afnemende vertrouwen in maatschappelijke instituties is zorgelijk aangezien de politiek en andere maatschappelijke instituties zoals rechters en politie van groot belang zijn voor het functioneren van de samenleving. Maatschappelijke instituties zorgen door middel van regels onder andere voor stabiliteit, zekerheid en veiligheid. Een eventuele oplossing voor meer vertrouwen in maatschappelijke instituties is dat burgers meer kennis vergaren over het functioneren van maatschappelijke instituties. Onderwijs kan hierbij van belang zijn. Kennis over de werking van maatschappelijke instituties wordt onder andere vormgegeven op scholen in de vorm van burgerschapsonderwijs. De vraagstelling die in dit onderzoek centraal staat is dan ook: Wat is het effect van burgerschapsonderwijs voor het vertrouwen in maatschappelijke instituties en verschilt dit effect voor het opleidingsniveau van de ouders van de leerling en het opleidingsniveau van de leerling zelf? Voor het beantwoorden van deze vraag zijn er 234 leerlingen gevraagd in welke mate ze burgerschapsonderwijs krijgen en in welke mate ze vertrouwen hebben in maatschappelijke instituties. De vragen zijn gesteld aan de hand van een enquête. Door middel van multipele lineaire regressie is er niet genoeg ondersteuning gevonden dat burgerschapsonderwijs invloed heeft op het vertrouwen in maatschappelijke instituties. In dit onderzoek is eveneens onderzocht of de invloed van burgerschapsonderwijs op vertrouwen in instituties afhangt van het opleidingsniveau van de ouders van de leerling en het opleidingsniveau van de leerling zelf. In dit onderzoek is er niet genoeg ondersteuning gevonden dat de invloed van burgerschapsonderwijs afhangt van het opleidingsniveau van de ouders en het opleidingsniveau van de leerling zelf. Het vertrouwen in maatschappelijke instituties kan afhangen van bepaalde kenmerken van de leerling. Er is daarom in dit onderzoek rekening gehouden met het geslacht van een leerling en het wel of niet hebben van een migratieachtergrond. De statistische analyse is uitgevoerd aan de hand van SPSS met data van de International Civic Citizenship Education Study (ICCS) uit het jaar 2016. De respondenten zijn Nederlands en hebben een leeftijd tussen de 13 en 15 jaar. De statistieken van dit onderzoek hebben geen bewijs gevonden dat burgerschapsonderwijs invloed heeft op het vertrouwen in maatschappelijke instituties. Uit eerdere onderzoeken blijkt wel dat kennis over de werking van maatschappelijk instituties invloed heeft op het vertrouwen in instituties. Het is de moeite waard om meer onderzoek te doen naar de effecten van burgerschapsonderwijs op het vertrouwen in maatschappelijke instituties. De suggesties die in dit onderzoek worden beschreven kunnen een bijdragen leveren aan de vervolgonderzoeken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Huitsing, G.E.
Degree programme: Sociology
Differentiation route: None [Bachelor Sociology]
Date Deposited: 12 Jul 2022 09:34
Last Modified: 12 Jul 2022 09:34
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/887

Actions (login required)

View Item View Item