Javascript must be enabled for the correct page display

Ouderlijke Verantwoordelijkheid versus Staatsverantwoordelijkheid

Koning, Marileen (2022) Ouderlijke Verantwoordelijkheid versus Staatsverantwoordelijkheid. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Ouderlijke verantwoordelijkheid vs staatsverantwoordelijkheid_Masterthese_ M.Koning_S3646653.pdf

Download (647kB) | Preview

Abstract

Ouders hebben de wettelijke verantwoordelijkheid (art. 18, IVRK) om hun kinderen op te voeden en te verzorgen; dit is ‘gebruikelijke hulp’. Als zij die hulp niet kunnen bieden, moet de gemeente bijspringen met jeugdhulp, dit is ‘bovengebruikelijke hulp’. Om jeugdconsulenten, die de jeugdhulp aanvragen, te steunen in de afwegingen die zij maken tussen wat al dan niet ‘gebruikelijk’ is, heeft de gemeente Groningen een Verordening en Richtlijn ontwikkeld. Dit onderzoek analyseert in hoeverre de Verordening, Richtlijn en het besluitvormingsproces rondom jeugdhulp in lijn zijn met het kinderrechtelijk kader. Allereerst is gekeken in hoeverre de kinderrechtelijke normen terugkomen in de Richtlijn en Verordening. Vervolgens zijn ondersteuningsplannen geanalyseerd met een thematische inhoudsanalyse. Uit de resultaten blijkt dat in de Verordening kinderrechten zijn verweven, in de Richtlijn is dit nauwelijks terug te zien. De overwegingen van de jeugdconsulenten kunnen ingedeeld worden in de thema’s: kind, gezin en context. Veel van de kinderrechten en met name het Best Interests of the Child Model (Kalverboer & Zijlstra, 2010), komen impliciet terug in de ondersteuningsplannen, maar er is geen concrete belangenafweging aanwezig. De ondersteuningsplannen zijn verschillend ingevuld. In het ene plan komen veel kinderrechten terug, in het andere komen minder kinderrechten terug. Er lijkt weinig mogelijkheid te zijn voor participatie van kinderen. De jonge doelgroep (M = 4.8 jaar) kan een verklaring zijn voor het gebrek aan participatie in dit onderzoek. Er wordt aanbevolen om zowel in de Richtlijn als in de overwegingen het recht op participatie een prominente plek te geven.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Os, E.C.C. van and Visscher, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 12 Jul 2022 09:43
Last Modified: 12 Jul 2022 09:43
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/888

Actions (login required)

View Item View Item