Janssen, Iris (2022) Strategieën voor de inzet van de moedertaal bij tweedetaalverwervers. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Thesis I.Janssen s4584236.pdf Download (517kB) | Preview |
Abstract
Uit veel wetenschappelijke literatuur blijkt dat het gebruik van de moedertaal in de klas bijdraagt aan de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van meertalige kinderen. Toch bestaat er nog geen overzicht over hoe de leerkracht de moedertaal in de klas het beste kan gebruiken. Een systematische review is uitgevoerd om een overzicht te maken van interventies en strategieën voor het gebruik van de moedertaal die in de wetenschappelijke literatuur beschreven staan, en in hoeverre deze interventies effectief zijn gebleken. 22 studies zijn geïncludeerd. De geïncludeerde studies (a) richtten zich op meertalige kinderen van wie de moedertaal anders was dan de taal die op school werd gesproken en (b) gebruikten interventies of strategieën met de moedertaal van de kinderen. De interventies en strategieën werden onderverdeeld in zes clusters, namelijk immersion programs, schrijfopdrachten, vertrouwd materiaal, dual language books, talen afwisselen en talen mixen. Uit het overzicht blijkt dat er bij de meeste interventies gebruik werd gemaakt van schrijfopdrachten. De ‘Effectladder’ werd gebruikt om te zien hoe effectief de interventies waren. Het sterkste bewijs werd gevonden voor de interventies waarbij vertrouwd leermateriaal werd gebruikt om de eerste taal te integreren.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kupers, W.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 27 Jan 2022 13:31 |
Last Modified: | 27 Jan 2022 13:31 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/89 |
Actions (login required)
View Item |