Javascript must be enabled for the correct page display

Het Delen van Ideeën: de Invloed van Steun van Collega's en Receptiviteit van een Leidinggevende

Bos, Yara (2022) Het Delen van Ideeën: de Invloed van Steun van Collega's en Receptiviteit van een Leidinggevende. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Bachelorthesis definitieve versie Yara Bos s3969924.pdf

Download (278kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Permission Excie.pdf

Download (160kB) | Preview

Abstract

Creativiteit is van groot belang voor innovatie in organisaties. Een belangrijke stap in het creatieve proces is het delen van een creatieve gedachte. In dit onderzoek is er gekeken naar factoren die de bereidheid om ideeën te delen faciliteren. De nadruk lag op steun van collega’s en de receptiviteit van een leidinggevende: er werd onderzocht of het positieve verband tussen steun van collega’s en het delen van ideeën sterker was wanneer de receptiviteit van een leidinggevende hoog was. Om deze hypothese te testen is door middel van een convenience sampling-methode een cross-sectioneel veldonderzoek uitgevoerd onder verschillende westerse organisaties (Nederland, Duitsland, Noord-Macedonië en Noord-Amerika). Het onderzoek onder de 266 participanten is uitgevoerd door middel van een vragenlijst. Een meervoudige lineaire regressieanalyse van de data toonde significante hoofdeffecten, maar geen significant interactie-effect. Aansluitend op eerder onderzoek is er een positieve significante relatie gevonden tussen steun van collega’s en het delen van ideeën, maar ook tussen receptiviteit van een leidinggevende en het delen van ideeën. Trefwoorden: Creativiteit, Delen van ideeën, Steun van collega’s, Receptiviteit van een leidinggevende

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Rietzschel, E.F.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 12 Jul 2022 11:30
Last Modified: 12 Jul 2022 11:30
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/890

Actions (login required)

View Item View Item