Javascript must be enabled for the correct page display

The role of mentor self-disclosure and identification in student engagement

Hilverda, Jörn Arne (2022) The role of mentor self-disclosure and identification in student engagement. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
S4021908 Final thesis.pdf

Download (606kB) | Preview

Abstract

Eerder onderzoek toonde het effect aan van leerkrachtgedrag op de resultaten van leerlingen. Deze studie richtte zich op de effecten van zelfonthulling (self-disclosure) door docenten op de betrokkenheid van leerlingen, en onderzocht of dit wordt gemedieerd door identificatie met de docent. Dit werd onderzocht voor zowel de peer mentor als de facultaire mentor. De steekproef bestond uit 107 eerstejaars psychologiestudenten. De Teacher Self-Disclosure Scale en de Higher Education Student Engagement Scale werden gebruikt om de variabelen te meten. Er werden geen mediërende effecten gevonden. Wat wel is gevonden is dat zelfonthulling van de facultaire mentor, en dan vooral het deel waarin ze 'relevante cursusinformatie' onthullen, geassocieerd was met meer identificatie en studentbetrokkenheid. In het geval van de peer mentor was alleen identificatie geassocieerd met meer betrokkenheid van de student. De verschillen tussen de mentors zijn verrassend en toch onduidelijk. De resultaten geven de complexiteit weer waarin peer- en facultaire mentoren studenten kunnen beïnvloeden studenten met hun gedrag. Deze studie draagt bij aan de bestaande literatuur over het effectief gebruik van leerkrachtgedrag voor positieve resultaten bij leerlingen. Toekomstig onderzoek kan verder kijken naar mentorrollen en hun verschillende effecten op leerling uitkomsten zoals leerling betrokkenheid, vooral in een longitudinale opzet. Het meten van veranderingen in de variabelen na verloop van tijd kan zeer waardevolle inzichten opleveren.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Donofrio, S.M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 12 Jul 2022 11:50
Last Modified: 12 Jul 2022 11:50
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/896

Actions (login required)

View Item View Item