Jonker, Christine, G.C. (2022) De kennis van praktijkondersteuners van de huisarts over de autismespectrumstoornis bij meisjes en vrouwen: een kwalitatief en exploratief onderzoek. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Thesis_GCJonker_definitief.pdf Download (705kB) | Preview |
Abstract
De autismespectrumstoornis (ASS) bij meisjes en vrouwen uit zich in het dagelijks leven anders dan het klassieke beeld van ASS, welke gebaseerd is op mannen. De huisarts is vaak het eerste aanspreekpunt wanneer er ASS-gerelateerde klachten zijn. Met de taak als verwijzers zijn huisartsen de poortwachters voor diagnostiek en behandeling. Huisartsen maken sinds 2014 steeds meer gebruik van de expertise van praktijkondersteuners op het gebied van de GGZ. Deze thesis onderzocht in welke mate praktijkondersteuners kennis hebben over ASS bij meisjes en vrouwen en welke behoefte zij hebben om hun kennis hierover te vergroten. Dit is gedaan door middel van exploratief kwalitatief onderzoek. Er zijn zeven semigestructureerde interviews uitgevoerd met praktijkondersteuners. De mate waarin participanten kennis hebben over ASS bij meisjes en vrouwen bleek te verschillen per participant. Over het algemeen kwam de kennis van participanten overeen met wat bekend is uit literatuur, met betrekking tot ASS en sociale communicatie, camouflagetechnieken en intelligentieniveau. Wel bleek het moeilijk om voorbeelden uit de eigen praktijk te herkennen en te noemen. Er was minder bekend over de relatie tussen ASS en comorbide problematiek en de mate waarin meisjes en vrouwen met ASS bijzondere interesses hebben en in staat zijn om oogcontact te maken. Informatievoorziening over vrouwen met ASS zou zich met name moeten richten op de volgende onderwerpen: oogcontact, comorbiditeit en bijzondere interesses. Dit kan gedaan worden door kennis te verspreiden middels webinars, autoriteiten op het gebied van ASS en artikelen en boeken waarin met name korte overzichten de voorkeur blijken te hebben.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Huyghen, A.M.N. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 13 Jul 2022 10:46 |
Last Modified: | 13 Jul 2022 10:46 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/899 |
Actions (login required)
View Item |