Javascript must be enabled for the correct page display

De relatie tussen armoede en de kwaliteit van de opvoedingsomgeving van kinderen tussen 8 en 18 jaar in Nederland

Drenth, H.L. (2022) De relatie tussen armoede en de kwaliteit van de opvoedingsomgeving van kinderen tussen 8 en 18 jaar in Nederland. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
bachelor thesis Hannah Drenth 2022.pdf

Download (379kB) | Preview

Abstract

In Nederland leven 221.000 kinderen in armoede. Opgroeien in armoede heeft invloed op de kwaliteit van de opvoedingsomgeving van kinderen. In dit onderzoek wordt de relatie tussen armoede en de kwaliteit van de opvoedingsomgeving van kinderen tussen 8 en 18 jaar in Nederland onderzocht. Er is een observationeel, cross-sectioneel, kwantitatief onderzoek uitgevoerd, waarbij gebruik gemaakt is van een dataset van de Kinderombudsman (2018). 1616 kinderen hebben een vragenlijst ingevuld over de kwaliteit van hun opvoedingsomgeving. Er zijn multipele regressieanalyses uitgevoerd om de relatie tussen armoede en de kwaliteit van de opvoedingsomgeving te onderzoeken, waarbij is gecontroleerd voor leeftijd en geslacht en waarbij de interactie tussen armoede en geslacht en tussen armoede en leeftijd is meegenomen. Uit de resultaten van het onderzoek blijken armoede en leeftijd significante voorspellers (p<.001) voor de kwaliteit van de opvoedingsomgeving. Voor geslacht blijken geen significante verschillen. Ook de interactietermen bleken niet significant. Er wordt geconcludeerd dat leven in armoede zorgt voor een lagere kwaliteit van de opvoedingsomgeving. Daarnaast wordt geconcludeerd dat een hogere leeftijd zorgt voor een lagere kwaliteit van de opvoedingsomgeving. Eerder onderzoek toont aan dat een lage kwaliteit van de opvoedingsomgeving negatieve gevolgen kan hebben voor de ontwikkeling van kinderen. Het is daarom wenselijk om verder onderzoek te doen naar hoe de kwaliteit van de opvoedingsomgeving van kinderen in armoede kan worden verbeterd.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Post, W.J.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 13 Jul 2022 08:32
Last Modified: 13 Jul 2022 08:32
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/908

Actions (login required)

View Item View Item