Javascript must be enabled for the correct page display

Welke kindfactoren voorspellen een ontwikkelingsachterstand?

Hesseling, Isabella (2022) Welke kindfactoren voorspellen een ontwikkelingsachterstand? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis - I.G. Hesseling - S2786052.pdf

Download (394kB) | Preview

Abstract

Het Vroeg Erbij Team is een organisatie die integrale vroeghulp biedt aan kinderen tussen de 0 en 12 jaar oud waarbij zorgen zijn over de ontwikkeling. Het doel van dit onderzoek is om de cliënten die een traject bij het Vroeg Erbij Team hebben afgerond zo goed mogelijk in kaart te brengen. Er zijn drie onderzoeksvragen opgesteld: (1) Op welk(e) ontwikkelingsdomein(en) worden problemen gesignaleerd bij het kind dat een traject heeft afgerond bij het Vroeg Erbij Team?, (2) Welke kindfactoren komen voor bij kinderen die een traject hebben afgerond bij het Vroeg Erbij Team? en (3) Welke kindfactoren voorspellen een verhoogd risico op ontwikkelingsproblemen bij kinderen? Huidig onderzoek betrof een kwantitatief onderzoek waarbij gebruik is gemaakt van retrospectieve dossieranalyse. De steekproef bestond uit 52 kinderen die tussen 2018 en 2021 een volledig traject bij het Vroeg Erbij Team hebben doorlopen en afgerond. Met behulp van een coderingsschema zijn alle dossiers door twee studenten geanalyseerd. De gecodeerde informatie betrof voor ieder kind problemen per ontwikkelingsdomein bij aanmelding en advies, kindfactoren en omgevingsfactoren . De meeste kinderen werden aangemeld met problemen op meerdere ontwikkelingsdomeinen (61,5%). Een psychosociale ontwikkelingsachterstand kwam bij de kinderen het meest naar voren (n=33), gevolgd door een taal-spraakontwikkelingsachterstand (n=17). Een aanbeveling voor vervolgonderzoek is om de kindfactoren en omgevingsfactoren met elkaar te combineren om in kaart te brengen welke invloed dit tezamen heeft op de ontwikkeling van het kind. Tot slot is de aanbeveling om bij vervolgonderzoek een tevredenheidsonderzoek bij gezinnen uit te voeren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Houwen, S. and Luijkx, J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 13 Jul 2022 09:11
Last Modified: 13 Jul 2022 09:11
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/912

Actions (login required)

View Item View Item