Javascript must be enabled for the correct page display

Het integreren van de moedertaal bij het voorlezen aan vluchtelingenkinderen

Bloema, Mirjam (2022) Het integreren van de moedertaal bij het voorlezen aan vluchtelingenkinderen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bloema_S3215229_Masterthesis_Definitief.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Vluchtelingenkinderen vormen een kwetsbare, maar veerkrachtige groep. De veerkracht kan onder andere worden versterkt door ruimte te maken voor de moedertaal. De wens van Humanitas Groningen was het verdiepen en uitbreiden van de handreiking voor het gebruik van de moedertaal tijdens het voorleesuur. Gezien het tijdsbestek is ervoor gekozen om enkel aanbevelingen te formuleren die gebruikt kunnen worden voor het ontwerp van een handreiking. Om stapsgewijs tot aanbevelingen te komen aan de hand waarvan een doordacht eerste ontwerp kan worden gemaakt, is gebruik gemaakt van mixed methods, met de nadruk op kwalitatief onderzoek. Dit bestond allereerst uit literatuuronderzoek en interviews met experts en vervolgens uit een vragenlijst voor de voorleesvrijwilligers. De antwoorden van de voorleesvrijwilligers hebben inzichtelijk gemaakt hoe het voorleesuur momenteel wordt vormgegeven en welke mogelijkheden er zijn voor de integratie van de moedertaal, die niet alleen voordelen biedt op sociaal-emotioneel terrein, maar ook op cognitief vlak. De theoretische informatie uit (wetenschappelijk) onderzoek en de informatie uit de interviews met experts hebben samen met de informatie van de voorleesvrijwilligers geleid tot een lijst met aanbevelingen voor de handreiking. De coördinatoren hebben deze beoordeeld op bruikbaarheid. Vervolgens is de lijst aangepast, zodat het geheel past binnen de mogelijkheden en opzet van het voorleesproject van Humanitas Groningen. Het onderzoek heeft op deze manier geleid tot een lijst met concrete aanbevelingen met theoretische onderbouwing die de coördinatoren kunnen verwerken tot een handreiking voor de voorleesvrijwilligers. Vervolgonderzoek zou gericht kunnen worden op het ontwerpen en evalueren van deze handreiking. De uitkomsten van dit onderzoek kunnen mogelijk ook ter inspiratie dienen voor andere organisaties, zoals onderwijsinstituten. Sleutelwoorden: moedertaal, veerkracht, vluchtelingenkinderen, voorlezen, vrijwilligers

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Linden, C.J. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 13 Jul 2022 10:46
Last Modified: 13 Jul 2022 10:46
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/913

Actions (login required)

View Item View Item