Twijnstra, Rianna (2022) Het inzetten van positieve strategieën door docenten ter bevordering van de veerkrachtigheid van alleenstaande minderjarige vluchtelingen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelor thesis R.E. Twijnstra s3802043 - kopie (2).pdf Download (613kB) | Preview |
Abstract
Alleenstaande minderjarige vluchtelingen die hun land uit moesten vluchten zijn vaak getraumatiseerd en kwetsbaar. Ondanks dat deze doelgroep een kwetsbare groep is als gevolg van hun traumatiserende ervaringen, kent men deze doelgroep mede als veerkrachtig, hoog gemotiveerd en bereid om een succesvol leven te leiden. Ungar (2006) voorziet een ecologische definitie van veerkracht, opgebouwd uit zeven factoren. Een van die factoren, ‘ervaringen van macht en controle’, is gebruikt in deze studie. Deze factor legt uit hoe docenten zouden moeten reageren om veerkracht te ondersteunen en te stimuleren: het hebben van empathie en begrip voor de moeilijke omstandigheden van hun AMV-leerlingen, maar tegelijkertijd erin slagen om positieve strategieën te verzorgen om hun leerlingen te helpen in het omgaan met moeilijkheden. Het doel van deze studie is om een raamwerk te creëren die een gedetailleerd beeld bevat van deze positieve strategieën die docenten in kunnen zetten, gezien de bestaande literatuur vrij breed is. Methode. Er zijn twee focusgroepen uitgevoerd met acht docenten van dezelfde school: Internationale Schakelklas in Drachten. Alle respondenten hebben minimaal twee jaar werkervaring met AMV-leerlingen. De focusgroep discussies zijn geanalyseerd middels thematische analyse. Discussie. Concluderend, om de veerkracht van alleenstaande minderjarige vluchtelingen moeten docenten positieve strategieën verzorgen die het opbouwen van een relatie bevatten, structuur bieden in dagelijkse klaspraktijken en de leerling zijn zelfvertrouwen vergroot door succeservaringen. Daarom moeten docenten zich capabel voelen in het ondersteunen van de veerkracht van hun leerlingen en ondanks dat ze zich capabel voelen, moeten docenten ondersteunen krijgen als het gaat om de leerling zijn trauma ervaringen. De bevindingen van deze studie kunnen functioneren als handvaten die docenten kunnen gebruiken in de klas. Voor vervolgonderzoek wordt aangeraden een grotere en gevarieerdere groep participanten te gebruiken, dit geeft een meer holistisch beeld wanneer de directe ervaringen van alleenstaande minderjarige vluchtelingen ook worden geïncludeerd.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Lopez Lopez, M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 14 Jul 2022 07:15 |
Last Modified: | 14 Jul 2022 07:15 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/921 |
Actions (login required)
View Item |