Javascript must be enabled for the correct page display

'Mag ik je wat vertellen?'

Bos, Nina (2022) 'Mag ik je wat vertellen?'. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
PDFMasterthesis_Nina Bos_S5025605.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

Het studentenwelzijn is relatief lager dan dat van de algehele bevolking en dit blijft dalen (Neves & Hillman, 2018). Door deze daling zijn er wachtrijen bij welzijns- ondersteuningsdiensten (Hughes et al., 2018). Engelse universiteiten proberen op deze vraag naar ondersteuning in te spelen door de invoering van het persoonlijke mentorsysteem (Grant, 2006). Echter kan het van verschillende factoren afhangen of studenten al dan niet naar een persoonlijk mentor gaan voor niet-academische ondersteuning. In dit onderzoek is er daarom gekeken met welke eigenschappen en gedragingen van een persoonlijk mentor de drempel verlaagd kan worden om met niet-academische problemen naar hen toe te gaan. Dit is gedaan door reeds bestaande data van de psychologiefaculteit van de universiteit van Sheffield te gebruiken, verkregen uit focusgroepen en een vragenlijst. De meest voorkomende niet-academische problemen genoemd door de studenten hadden te maken met veranderingen in leefstijl als zij net begonnen met studeren. Eigenschappen van een persoonlijk mentor om de drempel te verlagen om met niet-academische problemen naar hen toe te gaan zijn (1) begripvol, (2) pro actief en (3) benaderbaar. Daarnaast moet er een goede relatie zijn tussen student en mentor, hangt het af van studentafhankelijke factoren, de voorbereiding van het contactmoment en in hoeverre studenten weten dat de persoonlijke mentor kan doorverwijzen naar relevante ondersteuning. Doordat het doel van het oorspronkelijke onderzoek verschilde van het doel van het huidige onderzoek, zijn sommige resultaten gebaseerd op respons van een enkele student. Daarnaast was er een verschil te zien in de mentoreigenschappen en gedragingen van andere opleidingen. Om dit onderzoek zo betrouwbaar mogelijk te maken, wordt er daarom aangeraden dit onderzoek als voorbeeld te nemen voor andere psychologieopleidingen met een persoonlijk mentorprogramma.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Bijvoet, C.J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 14 Jul 2022 07:20
Last Modified: 14 Jul 2022 07:20
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/933

Actions (login required)

View Item View Item