Javascript must be enabled for the correct page display

De Relatie tussen Taakgericht Gedrag en de Woordenschatontwikkeling van Arabisch - Nederlandstalige Vluchtelingenkinderen tijdens het lezen van Digitale Tweetalige Prentenboeken

Bogaards, Femke (2022) De Relatie tussen Taakgericht Gedrag en de Woordenschatontwikkeling van Arabisch - Nederlandstalige Vluchtelingenkinderen tijdens het lezen van Digitale Tweetalige Prentenboeken. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
Group_31_Bachelorscriptie_FBogaards_Digitale_Tweetalige_Prentenboeken.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (833kB)
[img] Text
Gmail - Request not to publish Bachelor thesis_3006972779845792075
Restricted to Repository staff only

Download (14kB)

Abstract

Eerder onderzoek liet zien dat er sprake is van een toename van het aantal geleerde woorden in L2 door het gebruik van digitale tweetalige prentenboeken bij vluchtelingenkinderen. En dat deze toename samenhangt met de mate van taakgericht gedrag van de kinderen. Vanuit dit oogpunt werd er binnen dit onderzoek gekeken of er sprake is van een toename van het aantal geleerde woorden in L2 door het gebruik van digitale tweetalige prentenboeken bij Arabisch – Nederlandstalige vluchtelingenkinderen. Er werd gekeken of deze toename van woorden in L2 werd beïnvloed door de mate van taakgericht gedrag van de Arabisch – Nederlandstalige vluchtelingenkinderen. De kinderen bekeken vier digitale tweetalige prentenboeken gedurende vier weken. De mate van taakgericht gedrag van de kinderen werd bepaald door het gebruik van videodata van de kinderen terwijl ze de boeken bekeken. Uit de data die is verzameld van 25 participanten werd een matched- pairs analyse en een correlatie – analyse uitgevoerd. Er was sprake van een gemiddelde toename van nieuwe geleerde woorden, ook al was er een kleine effectgrootte. Er is een niet – significant verband gevonden tussen de mate van taakgericht gedrag en de woordenschatontwikkeling van de kinderen door het gebruik van digitale tweetalige prentenboeken. Deze resultaten geven een beter inzicht in het belang van het gebruik van digitale tweetalige prentenboeken voor het aanleren van L2 bij Arabisch – Nederlandstalige vluchtelingenkinderen in Nederland. Er is echter nog verder onderzoek nodig om de resultaten te bevestigen en te kunnen generaliseren naar een grotere populatie. Trefwoorden: digitale tweetalige prentenboeken, woordenschatontwikkeling, taakgericht gedrag, Arabisch – Nederlandstalige vluchtelingenkinderen

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Leeuwestein, H.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 14 Jul 2022 07:21
Last Modified: 14 Jul 2022 07:21
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/934

Actions (login required)

View Item View Item