Javascript must be enabled for the correct page display

Vroegsignalering door het Vroeg Erbij Team. Zicht op contextfactoren van kinderen

Kemper, Amber, A. G. (2022) Vroegsignalering door het Vroeg Erbij Team. Zicht op contextfactoren van kinderen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Thesis Amber Kemper S4916786.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (719kB)

Abstract

Het Vroeg Erbij Team is een multidisciplinair team in de provincie Groningen voor Integrale Vroeghulp voor kinderen van nul tot twaalf jaar met een vermoedelijke ontwikkelingsachterstand en/of gedragsproblemen. In het huidige onderzoek is de cliëntpopulatie van het Vroeg Erbij Team in kaart gebracht door te onderzoeken (1) op welke ontwikkelingsdomeinen kinderen problematiek vertonen, (2) de mate waarin deze kinderen contextuele risicofactoren vertonen die op grond van de literatuur zouden worden verwacht en (3) of er relaties zijn tussen problemen op ontwikkelingsdomeinen en contextfactoren. Het onderzoek betrof een kwantitatief onderzoek waarbij gebruik is gemaakt van een retrospectieve dossieranalyse. In dit onderzoek zijn gezinnen meegenomen die in de periode van 2018 tot 2021 aangemeld zijn bij het Vroeg Erbij Team en een volledig traject hebben doorlopen en afgesloten (N=52). De ontwikkelingsproblemen en contextfactoren uit de dossiers zijn geanalyseerd met een coderingsschema, waarna met behulp van beschrijvende statistiek (frequenties en percentages) de deelvragen zijn beantwoord. De meerderheid (60%) van de kinderen uit de steekproef vertoonde problemen op meerdere ontwikkelingsdomeinen, waarbij problemen op het psychosociaal domein het vaakst voorkwamen. Er waren geen duidelijke verschillen vast te stellen tussen contextfactoren bij kinderen met een specifieke of globale ontwikkelingsachterstand. De risicofactoren die op basis van de literatuur verwacht werden, kwamen relatief weinig voor bij de kinderen die een traject hebben doorlopen bij het Vroeg Erbij Team. Er is echter een groter deel van de totale populatie nodig in de steekproef om de onderzoeksresultaten te kunnen generaliseren. Trefwoorden: vroegsignalering, specifieke/globale ontwikkelingsachterstand, ontwikkelingsdomeinen, contextfactoren, Vroeg Erbij Team

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Houwen, S. and Luijkx., J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 14 Jul 2022 07:22
Last Modified: 14 Jul 2022 07:22
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/937

Actions (login required)

View Item View Item