Haagsma, H. (2022) Kan ik daar gelukkig worden? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Masterthese_Herma_s4935462.pdf Restricted to Repository staff only Download (1MB) |
Abstract
Het Onderzoeks- en Expertisecentrum voor kinderen- en vreemdelingenrecht maakt met behulp van Best Interest of the Child (BIC)-model een inschatting van de verwachte kwaliteit van opvoedingsomgeving van kinderen na terugkeer in het land van herkomst. Het is onduidelijk op basis van welke factoren deze inschatting tot stand komt. De huidige studie betreft een kwantitatief onderzoek naar factoren die de verwachte kwaliteit van opvoedingsomgeving van kinderen in het land van herkomst beïnvloeden. Er zijn 148 kinderen geïncludeerd waarbij een BIC-assessment is afgenomen. Op basis van literatuuronderzoek zijn indicatoren geselecteerd die van invloed zijn op de kwaliteit van opvoedingsomgeving van kinderen. Vervolgens zijn twee backward regressies uitgevoerd met leeftijd, geslacht, verblijfsduur, sociaal-emotioneel welzijn, kwaliteit opvoedingsomgeving gezin in gastland, kwaliteit opvoedingsomgeving samenleving in gastland, onderwijs, gezondheidszorg, gendergelijkheid, BBP, veiligheid en politieke stabiliteit als onafhankelijke variabelen en verwachte kwaliteit van opvoedingsomgeving gezin in het land van herkomst en verwachte kwaliteit van opvoedingsomgeving samenleving in het land van herkomst is onderzocht als afhankelijke variabelen. De verwachte kwaliteit van opvoedingsomgeving gezin in land van herkomst wordt tot 41.6% verklaard door de kwaliteit van opvoedingsomgeving van gezin in gastland, verblijfsduur, onderwijs en gezondheidszorg. De kwaliteit van opvoedingsomgeving van samenleving in land van herkomst wordt tot 14.2% verklaard door kwaliteit van opvoedingsomgeving van samenleving in gastland, leeftijd en politieke stabiliteit. De geselecteerde indicatoren kunnen voornamelijk de kwaliteit opvoedingsomgeving gezin in land van herkomst voorspellen. Het onderzoek kent beperkingen waardoor de resultaten niet gegeneraliseerd kunnen worden. Ondanks de beperkingen levert de studie betekenisvolle inzichten voor zowel de praktijk als vervolgonderzoek.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Post, W.J. and Zijlstra, A.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 14 Jul 2022 06:43 |
Last Modified: | 14 Jul 2022 06:43 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/941 |
Actions (login required)
View Item |