Javascript must be enabled for the correct page display

Camouflage door mensen met autisme: de rol van context

In 't Veld, Maaike (2022) Camouflage door mensen met autisme: de rol van context. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Maaike In 't Veld_S4590317_Masterthese.pdf

Download (311kB) | Preview

Abstract

Veel mensen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) maken gebruik van camouflagegedrag om de zichtbaarheid van sociale moeilijkheden en andere autistische kenmerken te verbergen. Hoe dit camouflagegedrag tot uiting komt kan variëren in verschillende contexten. In deze studie is gekeken naar de verschillende camouflagetechnieken die mensen met ASS gebruiken, de contexten waarin gecamoufleerd wordt en de patronen die er mogelijk bestaan tussen context en het type camouflagetechniek. De studie is een secundaire analyse van een dataset met diepte-interviews van veertien participanten met ASS, waaronder zes mannen en acht vrouwen met een leeftijd variërend van 18 tot 73 jaar. Deze is geanalyseerd middels een Thematische analyse, waaruit negen camouflagetechnieken naar voren komen: (1) Gedachten/gevoelens achterhouden; (2) Maskeren; (3) Compenseren; (4) Verbale aanpassingen; (5) Non-verbale aanpassingen; (6) Inhouden; (7) Vermijden; (8) Diagnose achterhouden, en (9) Imiteren. Deze studie laat zien dat mensen met autisme camoufleren in allerlei contexten en daarin verschillende camouflagetechnieken gebruiken. Het resultaat van deze studie draagt mogelijk bij aan het eerder kunnen herkennen van ASS en camouflagegedrag. Hierdoor kunnen mensen indien nodig ondersteund worden bij het verminderen van camouflagegedrag en de negatieve gevolgen. Sleutelwoorden: Autisme Spectrum Stoornis, camoufleren, invloed context, camouflagetechnieken

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Cox, R.F.A.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 14 Jul 2022 07:36
Last Modified: 14 Jul 2022 07:36
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/944

Actions (login required)

View Item View Item