Javascript must be enabled for the correct page display

Het hybride-mentorschapsprogramma: de ervaringen van studenten en mentoren

Hoekstra, Elbrich (2022) Het hybride-mentorschapsprogramma: de ervaringen van studenten en mentoren. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_ElbrichHoekstra_S4935772.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Dit kwalitatieve onderzoek beoogt bij te dragen aan het dichten van de kloof in wetenschappelijk onderzoek naar de ervaringen van studenten en mentoren met het hybride-mentorschapsprogramma. Hiervoor zijn de ervaringen van studenten en mentoren van de faculteit Psychologie van de Universiteit van Sheffield onderzocht. Daarbij is gebruikgemaakt van een secundaire dataset. De antwoorden op twee vragenlijsten en de transcripten van vier focusgroepen zijn deductief en inductief gecodeerd aan de hand van de onderzoeksopzet van de Directed Content Analysis en zijn vervolgens geanalyseerd. Uit deze analyse zijn diverse als positief ervaren punten en diverse knelpunten naar voren gekomen, waarbij een aantal van deze punten met elkaar in verband staat. De conclusie van dit onderzoek is dat de manier waarop studenten en mentoren van de faculteit Psychologie van de Universiteit van Sheffield het hybride-mentorschapsprogramma ervaren afhangt van de manier waarop de mentor het mentorschapsprogramma invult. Belangrijke thema’s hierbij zijn: de relatie tussen mentor en student, de manier waarop de mentor de bijeenkomsten vormgeeft, duidelijkheid over de rol van de mentor en de inhoudelijke ondersteuning die hij of zij biedt, duidelijkheid over het doel van de bijeenkomsten, erkenning en waardering voor het mentorschap, de beschikbare tijd voor het mentorschapsprogramma en richtlijnen rondom grenzen stellen. Een methodologische beperking van dit onderzoek is dat gebruik is gemaakt van secundaire data, hierdoor zijn mogelijk niet alle ervaringen meegenomen. Desondanks leveren de uitkomsten van dit onderzoek een bijdrage aan het dichten van de kloof in het wetenschappelijk onderzoek en bieden de thema’s aanknopingspunten voor vervolgonderzoek.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Bijvoet-van den Berg, C.J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 14 Jul 2022 07:33
Last Modified: 14 Jul 2022 07:33
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/945

Actions (login required)

View Item View Item