Javascript must be enabled for the correct page display

Ouder- en omgevingsfactoren en de ontwikkeling van psychosociale problemen bij kinderen in KOPP-gezinnen

Reitsema, Nienke (2022) Ouder- en omgevingsfactoren en de ontwikkeling van psychosociale problemen bij kinderen in KOPP-gezinnen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Nienke Reitsema S3498131.pdf

Download (254kB) | Preview

Abstract

Achtergrond Elk jaar worden er in Nederland veel kinderen geboren met, één of beide, ouder(s) met psychische problemen, oftewel in een KOPP-gezin. Deze kinderen hebben een grotere kans op intergenerationele overdracht van dergelijke problematiek. Dit onderzoek kijkt naar welke factoren van invloed kunnen zijn op het ontwikkelen van psychosociale problemen bij kinderen, gesignaleerd door ambulante hulpverleners die werken met KOPP-gezinnen. De hulpverleners hebben zich vooral gericht op ouder-, opvoedings- en omgevingsfactoren. Methode Dit kwalitatieve onderzoek is gedaan door middel van semigestructureerde episodische interviews met inductieve thematische analyse. De zeven respondenten zijn ambulante hulpverleners die werken met KOPP-gezinnen uit heel Nederland. Deel één van het interview bestaat uit een, door de hulpverlener ingebrachte, specifieke voorbeeldcasus van een KOPP-gezin waar dieper is ingegaan op de kind-, ouder- en omgevingsfactoren. Deel twee van het interview betreft KOPP-gezinnen in het algemeen. Resultaten Hulpverleners signaleren verschillende psychosociale problematiek bij deze kinderen, namelijk: psychische problematiek, verminderd sociaal emotioneel functioneren en wisselende schoolprestaties. Daarnaast signaleren hulpverleners voorspellende factoren die van invloed zijn op het ontwikkelen van de psychosociale problematiek bij deze kinderen; ouder-, opvoedings- en omgevingsfactoren. Conclusie Belangrijke ouder- en opvoedingsfactoren die naar voren komen in dit onderzoek zijn betrokkenheid en beschikbaarheid van de ouders en problemen met sociaal emotioneel functioneren. Belangrijke omgevingsfactoren blijken o.a. het sociale netwerk en financiële problemen. Deze factoren zijn van invloed op het ontwikkelen van psychosociale problemen bij kinderen uit KOPP-gezinnen. Er is verder onderzoek nodig om te kijken of deze factoren van toepassing zijn op KOPP-gezinnen in het algemeen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Assen, A.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 14 Jul 2022 07:33
Last Modified: 14 Jul 2022 07:33
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/946

Actions (login required)

View Item View Item