Javascript must be enabled for the correct page display

Tweetalige Digitale Prentenboeken: Woordenschatontwikkeling van Arabisch-Nederlandse Vluchtelingleerlingen in verband met Leeftijd, Leeftijd dat een kind in Nederland aankwam en Verblijfsduur

Korf, Vera Linde (2022) Tweetalige Digitale Prentenboeken: Woordenschatontwikkeling van Arabisch-Nederlandse Vluchtelingleerlingen in verband met Leeftijd, Leeftijd dat een kind in Nederland aankwam en Verblijfsduur. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
Tweetalige digitale prentenboeken_V.L.Korf_s3985512.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (509kB)
[img] Text
Permission email board of examiners.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (31kB)

Abstract

Het doel van dit onderzoek was om een inzicht te krijgen in de woordenschatontwikkeling van Arabisch-Nederlandse vluchtelingleerlingen bij het gebruik van tweetalige digitale prentenboeken. Deze boeken bevorderen namelijk het leren van nieuwe woorden met geanimeerde illustraties, geluiden en muziek die het verhaal ondersteunen (Takacs et al, 2014). In dit onderzoek lag de focus op de leeropbrengsten van de kinderen na een interventie met tweetalige digitale prentenboeken. Ook werden de verbanden onderzocht tussen de woordenschatontwikkeling en de leeftijd van een vluchelingleerling, de woordenschatontwikkeling en de leeftijd waarop het kind in Nederland aankwam en de woordenschatontwikkeling in verband tot de verblijfsduur van het kind. 25 vier tot zevenjarige vluchtelingkinderen kregen vier weken lang, elke week een digitaal tweetalig prentenboek te zien. Hierbij moesten ze vragen beantwoorden over de inhoud en was er de mogelijkheid om tijdelijk de gesproken taal naar Arabisch te veranderen. Voor en na deze periode werd een Nederlandse woordenschattest afgenomen die ging over woorden die ze in de boekjes hadden gehoord. In tegenstelling tot de hypothesen werden er geen significante resultaten gevonden voor de relaties tussen woordenschatontwikkeling en leeftijd, de leeftijd waarop het kind in Nederland arriveerde en de verblijfsduur. Er werd echter wel een significant resultaat gevonden voor de ontwikkeling van de woordenschat. Dit betekent dat de interventie zou kunnen werken voor het leren van nieuwe woorden aan vluchtelingleerlingen, maar verder onderzoek is nodig met een grotere steekproef en met het toevoegen van een controlegroep. Kernwoorden: woordenschatontwikkeling, vluchtelingleerlingen, leeftijd, verblijfsduur

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Leeuwestein, H.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 14 Jul 2022 12:42
Last Modified: 14 Jul 2022 12:42
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/951

Actions (login required)

View Item View Item