Javascript must be enabled for the correct page display

Effect van de Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling op externaliserend probleemgedrag

Werkhoven, Thomas (2022) Effect van de Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling op externaliserend probleemgedrag. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk_ThomasWerkhoven.pdf

Download (331kB) | Preview

Abstract

Het leven voor gezinnen met ernstige en meervoudige problemen (GMCP) is een dagelijkse uitdaging. Deze gezinnen ervaren namelijk problemen op verschillende domeinen die horen bij het functioneren van een familie. Hierbij kan gedacht worden aan gedragsproblemen van het kind, gezondheidsproblemen en financiële problemen. Een veel voorkomend kenmerk van zowel de kinderen, als de ouders uit GMCP is externaliserend probleemgedrag. Dit is gedrag jegens anderen dat omschreven wordt als agressief, afwijkend en vijandig. Een interventie die beoogd bij te dragen aan het verhelpen van de problemen uit GMCP en dus ook externaliserend probleemgedrag is de Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (IAG). Huidig onderzoek naar IAG wijst op positieve effecten, maar kent twee limitaties. Ten eerst is er een gebrek aan follow-up metingen. Ten tweede wordt in huidig onderzoek externaliserend en internaliserend probleemgedrag onder dezelfde noemer geschoven, namelijk ‘probleemgedrag’. Dit onderzoek beschikt wel over een follow-up meting en kijkt naar externaliserend probleemgedrag als een losstaand gegeven. Er is een herhaalde ANOVA uitgevoerd, omdat er drie meetmomenten zijn. De start van de interventie (T0), het einde van de interventie (T1) en drie maanden na de interventie (T2). Hieruit is gebleken dat de mate van externaliserend probleemgedrag tussen T0 en T1 significant is verbeterd, maar dat de verandering tussen T1 en T2 niet significant is. Ondanks de significante verbetering geven veel GMCP aan dat ze na afloop van de interventie nog steeds kampen met allerlei problemen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Visscher, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 15 Jul 2022 09:00
Last Modified: 15 Jul 2022 09:00
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/956

Actions (login required)

View Item View Item