Akkerman, J.D. (2022) Het verschil in effectiviteit van interventies op de opvoedbelasting bij GMCP. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Thesis_Julia Akkerman [2].pdf Download (316kB) | Preview |
Abstract
Meer dan 35.000 gezinnen in Nederland zijn gekwalificeerd als gezin met meervoudige en complexe problemen (GMCP), en een van deze problemen is opvoedbelasting. Deze opvoedbelasting is erg hoog en vaak zelfs hoger bij GMCP met een kind met een verstandelijke beperking. Er zijn meerdere interventies die de opvoedbelasting van ouders kunnen verminderen. Drie daarvan zijn IAG, MDFT en PMTO. IAG en PMTO richten zich op het verbeteren van de opvoedingsvaardigheden en MDFT richt zich op het verbeteren van het sociale netwerk van deze gezinnen. In dit onderzoek wordt gekeken welke interventie het meest reducerende effect heeft op de opvoedbelasting bij GMCP. Daarnaast zal deze studie onderzoeken of het effect van deze interventies op opvoedbelasting anders is in GMCP met een kind met een verstandelijke beperking of zonder een verstandelijke beperking. Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van een eerder verzameld databestand, waar zij de data hebben verkregen via jeugdhulporganisaties die de interventies aanboden. Deze organisaties benaderden gezinnen die deze interventies ontvingen en lieten gezinnen een vragenlijst invullen; voor en na de interventie, respectievelijk T0 en T1, en drie maanden na beëindiging van de interventie (T2). Aan dit onderzoek deden 224 gezinnen mee en 49 gezinnen hebben een kind met een verstandelijke beperking. Een Repeated Measure-ANOVA (between subjects) en een two- way ANOVA wordt uitgevoerd om de bovengenoemde doelen te onderzoeken. De Repeated Measure ANOVA (between subjects) toonde aan dat T0 en T1 significant verschillend zijn en dat de interventies (PMTO, MDFT en IAG) significant verschillend zijn in effect op opvoedbelasting. Verder is gevonden dat PMTO het meest reducerende effect heeft op opvoedbelasting. De two-way ANOVA liet zien dat er geen verschil was in effect van de interventies op opvoedbelasting bij GMCP voor een kind met of zonder een verstandelijke beperking.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Visscher, L. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 15 Jul 2022 11:54 |
Last Modified: | 15 Jul 2022 11:54 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/977 |
Actions (login required)
View Item |