Javascript must be enabled for the correct page display

Multidimensionele familietherapie

Schregardus, Marissa (2022) Multidimensionele familietherapie. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
M.Schregardus_S4902653_MasterThesis.pdf

Download (570kB) | Preview

Abstract

Multidimensionele familietherapie (MDFT) is een gezinsgerichte interventie voor adolescenten waarbij sprake is van problemen op de levensdomeinen school, middelengebruik, vrijetijdsbesteding en ouder-kindrelatie. In de afgelopen jaren zijn voornamelijk onderzoeken uitgevoerd naar de effectiviteit van MDFT op de korte termijn. Onderhavig onderzoek focust zich op de lange termijn uitkomsten en welke interventies een belangrijke rol hebben gespeeld. Om bovenstaande in kaart te brengen, is gebruik gemaakt van mixed methods onderzoek. In het onderzoek zijn aan de hand van de Child Behavior Checklist en opvoedingsbelasting vragenlijst drie metingen (intake-, afsluiting- en follow-up) verricht om de gedragsproblemen en de opvoedingsbelasting in kaart te brengen. Ter verdieping hierop hebben tien interviews plaatsgevonden waarin is gekeken naar de rol van de ingezette interventies en/of dit als helpend is ervaren. De gegevens van het onderzoek zijn geanalyseerd door middel van beschrijvende statistiek, reliable change index en thematische analyse. De resultaten geven een indicatie dat MDFT zorgt voor afname op zowel de gedragsproblemen als de opvoedingsbelasting op de lange termijn. Daarnaast blijkt dat de interventies: psycho-educatie, zelfcontrole, diagnostiek, tips/ advies in combinatie met gespreksvoering en (positieve) communicatie als meest helpend zijn ervaren in het proces. Naar aanleiding van onderhavig onderzoek wordt aanbevolen om een breder onderzoek te verrichten bij een representatieve groep. Het is belangrijk dat het verloop van de periode na afsluiting van MDFT hierin wordt meegenomen. In de praktijk wordt aanbevolen om te onderzoeken of de interventies die nu als minder helpend worden ervaren, zoals rollenspel en urinecontroles, kunnen worden aangepast of vervangen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Assen, A.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 15 Jul 2022 11:52
Last Modified: 15 Jul 2022 11:52
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/979

Actions (login required)

View Item View Item