Vaanhold, D (2022) De inhoud en structuur van ambulante interventies voor gezinnen met meervoudige en complexe problemen. Een kwantitatief onderzoek naar in hoeverre de inhoud en structuur van interventies verschilt tussen gezinnen met en zonder een kind met een licht verstandelijke beperking. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorwerkstuk Danique Vaanhold S4094271.pdf Download (382kB) | Preview |
Abstract
Gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP) worden geconfronteerd met een verscheidenheid aan complexe en hardnekkige problemen in het leven. Verschillende interventies worden ingezet om de problemen van GMCP te verminderen. Er is echter nog geen onderzoek gedaan naar de inhoud en structuur van interventies voor specifieke doelgroepen binnen GMCP, zoals gezinnen met een kind met een licht verstandelijke beperking (LVB). Het doel van dit onderzoek is na te gaan in hoeverre de inhoudelijke en structurele elementen van de verschillende fasen voor interventies (startfase, hulpverleningsfase en eindfase) gericht op GMCP met en zonder een kind met een LVB van elkaar verschillen. De methoden waarmee de elementen werden aangeboden en de ontvangers van de elementen werden ook meegenomen. Aan dit onderzoek hebben 499 gezinnen deelgenomen die één van de zes geselecteerde interventies ontvingen (Multisysteem Therapie, Multidimensionele Familietherapie, Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling, Parent Management Training Oregon, Gezin Centraal en 10 voor Toekomst). De toegepaste elementen zijn gemeten door een taxonomie (TIFMP). Het TIFMP werd tijdens de interventie, elke vier weken, ingevuld door de hulpverlener. Uit de resultaten bleek dat er een aantal verschillen zijn in de inhoud en structuur van de zorg tussen GMCP met een kind met een LVB en GMCP zonder een kind met een LVB. Uit dit onderzoek blijkt onder meer dat elementen met betrekking tot het sociale en professionele netwerk vaker zijn geregistreerd in GMCP met een kind met een LVB. Daarnaast blijkt uit dit onderzoek dat de hulpverlener voor GMCP met een kind met een LVB minder vaak beschikbaar was dan voor een GMCP zonder een kind met een LVB. Vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op waarom sociale netwerken minder betrokken zijn bij interventies en hoe het sociale netwerk meer betrokken kan worden.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Visscher, L. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 15 Jul 2022 11:51 |
Last Modified: | 15 Jul 2022 11:51 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/980 |
Actions (login required)
View Item |