Javascript must be enabled for the correct page display

TopDog training onder de loep

Ruiter, Klarieke (2022) TopDog training onder de loep. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
RuiterK_S4500725_Masterthesis_Eerstekans.pdf

Download (598kB) | Preview

Abstract

TopDog training onder de loep Doel. De TopDog training beoogt adolescenten en jongvolwassenen door middel van oefeningen met een hond sociale vaardigheden op te doen of verbeteren. Tot op heden is nog onvoldoende onderzocht welke impact de TopDog training heeft op het verbeteren of ontwikkelen van sociale vaardigheden. Omdat adolescenten en jongvolwassenen te maken hebben met verschillende sociale uitdagingen, heeft dit onderzoek gekeken naar de verschillen in uitkomsten tussen deze twee groepen. De hoofdvraag van dit onderzoek luidt: ‘In hoeverre draagt de TopDog training bij aan het verbeteren van sociale vaardigheden van adolescenten en jongvolwassenen met een hulpvraag op het gebied van sociale vaardigheden en is er een verschil in uitkomsten tussen de leeftijdsgroepen’? Methode. Aan de deelnemers (N = 12) is gevraagd om vooraf aan de training en na afloop van training een vragenlijst in te vullen (zelfrapportage). Aan de hand van 19 items uit deze vragenlijst zijn vier schalen, Stemming, Opzoeken van contact, het Interpreteren van het gedrag van anderen en het Beheersen van emoties, gemaakt. De scores van de voor- en nameting op deze vier schalen zijn met elkaar vergeleken om te kijken in welke mate de scores op deze schalen zijn verbeterd. Resultaten. Op drie van de vier schalen zijn significante verschillen gevonden tussen de voor- en nameting van de training. Twee schalen, Stemming en Het beheersen van emoties, hebben een significant positief verschil laten zien en één, Opzoeken contact, een significant negatief verschil. Voor de vierde schaal, Het interpreteren van het gedrag van anderen, is geen significant verschil gevonden tussen de voor- en nameting. Conclusie en discussie. De TopDog training heeft een bijdrage kunnen leveren aan het verbeteren van twee schalen van de beschreven sociale vaardigheden. Mogelijk is de TopDog training met name geschikt voor adolescenten en jongvolwassenen die kampen met internaliserende problematiek aangezien op de twee schalen die passend zijn bij deze problematiek, een verbetering is gevonden tussen de voor- en nameting. Aanbevolen wordt om onderzoek te doen naar een goede transfer tussen de TopDog training en het dagelijks leven en te onderzoeken met meer deelnemers. Sleutelwoorden: TopDog, hond-ondersteunde interventie, sociale ontwikkeling, sociale vaardigheden, adolescenten, jongvolwassenen

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Steen, S. van der and Os, E.C.C. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 15 Jul 2022 11:51
Last Modified: 15 Jul 2022 11:51
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/981

Actions (login required)

View Item View Item