Javascript must be enabled for the correct page display

De zin en onzin over ADHD: een deelonderzoek van het project ‘Voorlichting over ADHD op websites uit de Verenigde Staten’

Reerds, Lisanne (2022) De zin en onzin over ADHD: een deelonderzoek van het project ‘Voorlichting over ADHD op websites uit de Verenigde Staten’. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Reerds_s2498553_Masterthesis_Orthopedagogiek_versie_1_PDF.pdf

Download (721kB) | Preview

Abstract

‘Attention Deficit/Hyperactivity Disorder’ (ADHD) is een naam voor gedragingen die regelmatig samen voorkomen, namelijk: hyperactiviteit, impulsiviteit en onoplettendheid. Maar voorlichting over ADHD spreekt regelmatig van een “chronische ziekte die afwijkend gedrag veroorzaakt en behandeld moet worden met medicatie na uitgebreide diagnose” (Batstra et al., 2014, p. 696). Deze aanname komt deels door logische- en wetenschappelijke interpretatiefouten. Om voorlichting te verbeteren is de richtlijn ‘Voorlichting ADHD’ opgesteld. De auteurs van de richtlijn willen deze doorontwikkelen en vertalen naar het Engels. Hierom is onderzocht in hoeverre informatie over ADHD op Engelstalige websites overeenkomt met de aanbevelingen over logica en wetenschappelijke interpretatie van de richtlijn en hoe de richtlijn verbeterd kan worden. Middels kwalitatieve inhoudsanalyse zijn veertig websites uit de Verenigde Staten getoetst op nauwkeurigheid van uitspraken over ADHD. Het codeerschema is gebaseerd op de vijf aanbevelingen over logica en wetenschappelijke interpretatie van de richtlijn en is tijdens de analyse uitgebreid met zeven nieuwe onderwerpen. In totaal zijn 322 passages gecodeerd. Hiervan zijn 149 geclassificeerd als wenselijk (46%) en 173 als minder wenselijk (54%). De ‘nominale fout’ is de meest voorkomende logische fout, gevolgd door het ‘vals oorzakelijk verband’. De zeven nieuwgevonden onderwerpen kunnen relevant zijn voor het verbeteren van de richtlijn. Daarnaast kunnen de uitspraken dienen als actuele voorbeelden van wenselijke en minder wenselijke voorlichting bij het vertalen van de richtlijn naar het Engels.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Meerman, S. te
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 15 Jul 2022 11:49
Last Modified: 15 Jul 2022 11:49
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/983

Actions (login required)

View Item View Item