Davids, Leon (2022) Delen van de druk. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
|
Text
Scriptie Leon Davids S3113078, 2022 (2).pdf Download (703kB) | Preview |
Abstract
Tussen de 12 en 50% van de studenten binnen het hoger onderwijs heeft te maken met welzijnsproblemen door stress. Dit komt voornamelijk door academische stress. Er worden in de Academic Stress Scale vijf vormen van academische stress beschreven: stress door tentamens en/of opdrachten, angst om te falen, interpersoonlijke problemen met een leerling, interpersoonlijke problemen met een leerkracht en stress door onvoldoende kwaliteit van de studiefaciliteiten. Academische stress kan bij studenten zorgen voor minder academische prestaties en zelf tot het uitvallen van de student. Ondersteuning vanuit een mentor kan helpen bij het verminderen van academische stress. Vooral eerstejaarsstudenten ervaren academische stress en zouden baat hebben bij de ondersteuning van een academische mentor. Pedagogische Wetenschappen studenten krijgen een mentor toegewezen in het eerste jaar. In deze studie is onderzocht in hoeverre deze eerstejaarsstudenten Pedagogische Wetenschappen academische stress ervaren en wat zij van hun mentor verwachten voor het verminderen van deze stress. Met behulp van een questionnaire zijn aan negen respondenten vragen gesteld. De respondenten hebben aangegeven in welke mate ze de verschillende vormen van academische stress (hebben) ervaren. De studenten ervaren de meeste stress door opdrachten en/of tentamens en ervaren niet tot weinig stress door interpersoonlijke problemen. Tevens is naar voren gekomen wat de studenten verwachten van de mentor in de begeleiding. De verwachtingen van de begeleiding van hun academische mentor zijn weergegeven in vier thema’s. De studenten lieten weten een mentor te willen die ondersteunt door betrokken te zijn, oplossingsgericht te werken, als tussenpersoon te willen handelen en samen met de student te plannen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Bijvoet, C.J.M. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 15 Jul 2022 11:49 |
Last Modified: | 15 Jul 2022 11:49 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/985 |
Actions (login required)
View Item |