Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van interculturele competentie op inclusie en welzijn onder eerstejaars psychologiestudenten

Djaoedji, Danny Djadoe (2022) De invloed van interculturele competentie op inclusie en welzijn onder eerstejaars psychologiestudenten. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
Interculturele competentie_THESIS_DannyDjaoedji_FINAL.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (358kB)

Abstract

De interculturele competentie van een student kan een fundamentele rol spelen in het succesvol aanpassen aan het sociale leven op de universiteit. Interculturele competentie omvat een set van vaardigheden en gedragingen die helpen bij het succesvol sociaal interacteren en het creëren constructieve relaties (Ang et al., 2007; Barret, 2013). Het doel van de huidige studie is om de interculturele competentie onder eerstejaars psychologie studenten te examineren en het belang van het psychologisch construct te onderzoeken naast de variabelen culturele metacognitie, inclusie, eenzaamheid en welzijn. Het onderzoek omvat zowel een kwantitatief- (N = 165) als kwalitatief (N = 3) onderzoek. Kwantitatieve onderzoeksresultaten geven een significante relatie weer tussen interculturele competentie en welzijn. Antwoorden uit het kwalitatieve onderzoek dienen als onderbouwing voor de gevonden kwantitatieve onderzoek. Culturele metacognitie is gevonden als een sterke voorspeller voor de ontwikkeling van interculturele competentie. Hierbij zijn ook significante verschillen gevonden voor de gemiddelde scores op de variabelen welzijn en interculturele competentie tussen de Nederlands en – Engelse cohort psychologie studenten. De implicaties en limitaties van de onderzoeksresultaten worden besproken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Klavina, L. and Heesink, J.A.M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 18 Jul 2022 07:12
Last Modified: 18 Jul 2022 07:12
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/996

Actions (login required)

View Item View Item