Javascript must be enabled for the correct page display

De p-waarde als beoordelaar: kwaliteit van onderzoek afhankelijk van de significantie?

Jonge, Anne de (2022) De p-waarde als beoordelaar: kwaliteit van onderzoek afhankelijk van de significantie? Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Definitief bachelorwerkstuk Anne de Jonge (3).pdf

Download (223kB) | Preview

Abstract

Statistische significantie wordt vaak verkeerd gebruikt als criterium voor de kwaliteit van wetenschappelijk onderzoek. Deze situatie kan resulteren in het 'file drawer' probleem, wat betekent dat niet-significant onderzoek niet wordt gepubliceerd. Dit kan een oorzaak zijn van de replicatiecrisis, een crisis waar onderzoek niet in staat blijkt zichzelf te kunnen herhalen. Dit onderzoek probeert uit te vinden in hoeverre studenten de p-waarde gebruiken als criterium voor het beoordelen van de kwaliteit van wetenschappelijk onderzoek. Het lijkt dat studenten de p-waarde belangrijk vinden bij het beoordelen van wetenschappelijke artikelen, en dat significante p-waardes als belangrijker worden gezien dan niet-significante p-waardes. Echter, de resultaten uit dit onderzoek kunnen niet gegeneraliseerd worden naar de gehele populatie studenten, omdat de steekproef enkel bestond uit studenten aan de GMW-faculteit van de Rijksuniversiteit Groningen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Stoevenbelt, A.H. and Hoekstra, R.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Other [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 18 Jul 2022 11:50
Last Modified: 18 Jul 2022 11:50
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1016

Actions (login required)

View Item View Item