Javascript must be enabled for the correct page display

Waar zijn leerlingen uit gemarginaliseerde groepen in het onderwijs?

Pel, Ilse (2022) Waar zijn leerlingen uit gemarginaliseerde groepen in het onderwijs? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis_EersteKans_IlsePel.pdf

Download (517kB) | Preview

Abstract

Inclusief onderwijs heeft als doel alle leerlingen, gemarginaliseerd en niet gemarginaliseerd, dezelfde onderwijsmogelijkheden te bieden. Echter blijkt dat de sociale inclusie van leerlingen uit gemarginaliseerde groepen achter blijft. Een belangrijk uitgangspunt is dat leerlingen een positieve houding ontwikkelen richting gemarginaliseerde groepen. Dit kan bevorderd worden door personen uit gemarginaliseerde groepen te representeren in lesmateriaal. Onderzoek naar representatie heeft zich tot op heden alleen gericht op representatie in kleuterklassen en leerlingen met een beperking of speciale onderwijsbehoeften. Dit onderzoek richt zich op het gehele Nederlandse basisonderwijs. Middels een online vragenlijst voor leerkrachten in het basisonderwijs is de representatie in kaart gebracht (n = 57). De resultaten laten zien dat er sprake is van een zeer beperkte representatie (M = 21.7 en SD = 14.6). Er is daarbij verschil tussen groepen. Daarnaast wordt er nauwelijks ingezet op representatie in een groot gedeelte van de lesmaterialen. De alarmerend lage representatie in het basisonderwijs is een zorgelijke bevinding voor de diverse maatschappijsamenstelling in Nederland en het in stand houden van sociale exclusie van gemarginaliseerde groepen. Belangrijke implicaties voor praktijk en wetenschap worden nader in dit onderzoek besproken. Sleutelwoorden: representatie, marginalisatie, sociale inclusie, inclusief onderwijs, uitsluiting

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Rademaker, F.C.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Jul 2022 07:57
Last Modified: 20 Jul 2022 07:57
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1053

Actions (login required)

View Item View Item