Javascript must be enabled for the correct page display

De Waarde van Natuureducatie en Buitenspelen

Hemminga, Juulke Madelon (2022) De Waarde van Natuureducatie en Buitenspelen. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
WaardeNatuureducatie_s3805581_JMHemminga.pdf

Download (443kB) | Preview

Abstract

Klimaatverandering is een groter worden probleem dat snel moet worden aangepakt. Om dit te realiseren is het van belang dat mensen meer waarde hechten aan natuur en milieu (d.w.z., de biosferische waarden). Het doel van deze studie is om deze biosferische waarden bij kinderen (10 tot 12 jaar oud) te verhogen door middel van een milieueducatieprogramma. De onderzoeksvraag luidt: kan milieueducatie de biosferische waarden van kinderen verhogen? Daarnaast wordt gekeken of er een toename is van het aantal uren dat kinderen buiten spelen, omdat deze toename mogelijk hogere biosferische waarden veroorzaakt, aangezien die kinderen vaker in de natuur zijn. Dit verband tussen buitenspelen en biosferische waarden is ook verder in deze studie onderzocht. Om deze drie hypothesen te beantwoorden, hebben we voor en na de interventie een vragenlijst gehouden, waarbij we biosferische waarden en het aantal uren buitenspelen per week hebben gemeten, om zo het verschil te bepalen tussen voor en na de interventie. De resultaten lieten een afname zien van het aantal uren buitenspelen na de interventie en ook de biosferische waarden namen af. Bovendien was de associatie tussen buitenspelen en biosferische waarden niet significant. Op basis van deze resultaten leek de interventie niet succesvol in het versterken van biosferische waarden en buiten spelen. Er moet rekening worden gehouden met limitaties, aangezien onze steekproef klein was en de evaluaties van de interventie niet goed was. Vervolgonderzoek is echter belangrijk omdat het een relevant en belangrijk onderwerp blijft en omdat in eerdere onderzoeken al wel een effect is gevonden.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Bouman, T.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 21 Jul 2022 12:12
Last Modified: 21 Jul 2022 12:12
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1081

Actions (login required)

View Item View Item