Braam, Nienke (2022) Het verband tussen het belang dat ouders hechten aan de rol van de vader en de mate van uitdagend opvoedgedrag van de vader. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Eindversie_Braam.pdf Download (466kB) | Preview |
Abstract
Uitdagend opvoedgedrag (UOG) verlegt de grenzen van kinderen en stimuleert de ontwikkeling van het zelfvertrouwen van kinderen. Het is belangrijk om mogelijke voorspellers van UOG in kaart te brengen omdat UOG bijdraagt aan de emotionele ontwikkeling van kinderen. De rol van de vader is in de afgelopen jaren belangrijker geworden in westerse samenlevingen en de vader wordt vaak belangrijk gevonden in fysiek spelgedrag met kinderen, en daarom is in de huidige studie onderzocht of er een relatie bestaat tussen de belangen die ouders hechten aan de vaderrol de mate van UOG van de vader. Er werden gegevens verzameld van met 104 vaders, 104 moeders en 104 3-jarige kinderen uit 104 gezinnen in Rotterdam. De Role of the Father Questionnaire werd gebruikt om het belang dat ouders hechten aan de vaderrol in kaart te brengen. Een hogere score betekende een positievere houding tegenover de vaderrol. De kwaliteit van UOG van de vader werd bij de gezinnen thuis op zowel verbaal als fysiek vlak gemeten door middel van observaties van drie spelvormen (vrij spel, stiertje rijden en sokworstelen). Van de zes categorieën werd een gemiddelde score berekend. Middels een t-test werden de verschillen tussen het belang dat vaders en moeders hechten aan de rol van de vader berekend. Er kwamen geen verschillen naar voren. Er werden regressieanalyses uitgevoerd om de relaties tussen de houdingen van vaders en moeders en de mate van UOG van de vader te meten. Er werden geen relaties gevonden. In toekomstig onderzoek is het van belang om andere contextuele factoren als voorspellers van het UOG van de vader meet te nemen, zoals de kwaliteit van de relatie van de ouders. Daarnaast is het van belang dat het onderzoek tussen houdingen van ouders en kwalitatieve opvoedgedragingen wordt uitgebreid omdat deze meer van belang zijn dan de kwantiteit voor de ontwikkeling van kinderen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Helmerhorst, K.O.W. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Algemene en Gezinspedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 22 Jul 2022 13:37 |
Last Modified: | 27 Jul 2022 09:50 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1102 |
Actions (login required)
View Item |