Javascript must be enabled for the correct page display

Muzikale interventies bij mensen met een zeer ernstige, verstandelijke en meervoudige beperking; daar zit muziek in!

Dijkema, Laura (2022) Muzikale interventies bij mensen met een zeer ernstige, verstandelijke en meervoudige beperking; daar zit muziek in! Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis Laura Dijkema.pdf

Download (554kB) | Preview

Abstract

Achtergrond: De beperkingen van mensen met een (zeer) ernstige, verstandelijke en meervoudige beperking ((Z)EVMB) zijn dusdanig ernstig dat de kwaliteit van leven afhangt van de ondersteuning die zij krijgen. Muziek kan hiervoor als middel worden ingezet, wat wordt bevestigd door veelbelovende praktijkervaringen van muziektherapeuten en zorgprofessionals. In een kleinschalig wooninitiatief in Noord-Nederland wordt een muziekinterventie ingezet bij twee mensen met een (Z)EVMB. Echter, er is onvoldoende zicht op de doelstellingen en opbrengsten van de muziekinterventie. Methode: Het onderzoek betreft een literatuurstudie en casestudy. In de literatuurstudie worden zes wetenschappelijke artikelen onderzocht op de doelstellingen en opbrengsten van muziekinterventies, ingezet bij mensen met een (Z)EVMB. In de casestudy worden middels interviews met muziekspecialisten, begeleiders en ouders de doelstellingen en opbrengsten onderzocht van de muziekinterventie, ingezet binnen het kleinschalig wooninitiatief. Er wordt onderzocht of de doelstellingen en opbrengsten van de twee studies overeenkomen met elkaar. Resultaten: In de literatuurstudie wordt de doelstelling het stimuleren van sociale interactie, communicatie en betrokkenheid het meest genoemd. De meest genoemde opbrengst betreft het bevorderen van de communicatie, interactie en betrokkenheid. In de casestudy wordt het verbeteren van de communicatie door zowel de muziekspecialisten, begeleiders en ouders als doelstelling genoemd. De muziekinterventie moet daarnaast zorgen voor plezier, herkenning, bewustwording, ontspanning en het integreren van de interventie in de reguliere begeleiding. De opbrengsten die in de casestudy worden teruggezien zijn herkenning, communicatieverbetering en plezier. Conclusie: De literatuurstudie en casestudy overlappen elkaar in de doelstellingen het stimuleren van communicatie en het creëren van ontspanning en plezier. De opbrengsten waar overlap in zit zijn ontspanning, plezier en communicatieverbetering. In beide studies wordt een grote variatie aan doelstellingen en opbrengsten genoemd. Er wordt een betere communicatie aanbevolen tussen de verschillende stakeholders om overeenstemming van de doelstellingen en opbrengsten te bereiken. Nader onderzoek is nodig om te bepalen of het effect wordt bereikt dat de cliënt en omgeving willen bereiken met de muziekinterventie. Op deze manier kan de begeleiding intern verder ontwikkeld worden en extern beter verantwoord worden. Sleutelwoorden: (Zeer) ernstig, verstandelijke en meervoudige beperking, muziekinterventie, doelstellingen, opbrengsten.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Brug, A. ten
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 27 Jul 2022 09:19
Last Modified: 27 Jul 2022 09:19
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1155

Actions (login required)

View Item View Item