Javascript must be enabled for the correct page display

De inzet van informele hulp tijdens behandeling in de JGGZ

Drost, Wilke (2022) De inzet van informele hulp tijdens behandeling in de JGGZ. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Inzet van informele hulp tijdens behandeling JGGZ.pdf

Download (643kB) | Preview

Abstract

De inzet van informele, lichte hulp wordt als doel benoemd in de transitie en transformatie jeugd: een verschuiving van dure specialistische hulpverlening naar preventieve en vrij toegankelijke hulp. Op dit moment wordt informele hulp voornamelijk preventief ingezet in de JGGZ. Uit (wetenschappelijke) literatuur blijkt deze vorm van hulp effectief te zijn. Naar aanleiding van de samenwerking tussen Yarin en stichting Evenmens ontstond de vraag wat de beeldvorming en behoefte is van behandelaren en cliënten over de inzet van informele hulp tijdens behandeling in de JGGZ. Door middel van semigestructureerde interviews bij behandelaren (N=4) en vragenlijsten bij cliënten in zorg (ouders en jeugdigen, N=22) is er getracht antwoord te geven op deze vraag. Behandelaren geven aan wellicht behoefte te hebben aan de inzet van informele hulp tijdens behandeling in de JGGZ, mits zij voldoende informatie hebben over hoe deze inzet vormgegeven wordt. Ongeveer de helft van de cliënten geeft aan geen behoefte te hebben aan de inzet van een vrijwilliger tijdens behandeling. Een kwart geeft aan wel behoefte te hebben. Ook blijkt dat driekwart van de cliënten en alle behandelaren onvoldoende informatie tot hun beschikking hebben over wat een vrijwilliger kan betekenen voor de cliënt. Onder andere kennis wordt door behandelaren en cliënten als belangrijk gezien. Op basis van de uitkomsten wordt aanbevolen om in gesprek te gaan over wat dit onderzoek kan betekenen voor de samenwerking. Vervolgonderzoek kan zich richten op welk type cliënt wel of geen behoefte heeft aan de inzet van een vrijwilliger tijdens behandeling in de JGGZ.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Huyghen, A.M.N. and Zuurmond, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 01 Feb 2022 10:11
Last Modified: 01 Feb 2022 10:11
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/117

Actions (login required)

View Item View Item