Javascript must be enabled for the correct page display

"In handen van de coach" Een onderzoek naar de manier waarop de communicatiecoach uitvoering geeft aan de interventie Invloedrijke Communicatie & Taal.

Blom, Saske (2022) "In handen van de coach" Een onderzoek naar de manier waarop de communicatiecoach uitvoering geeft aan de interventie Invloedrijke Communicatie & Taal. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis S.Blom S4486978.pdf

Download (686kB) | Preview

Abstract

Titel: “In handen van de coach” Een onderzoek naar de manier waarop de communicatiecoach uitvoering geeft aan de interventie Invloedrijke Communicatie & Taal (IC&T). Probleemstelling: IC&T is ontwikkeld binnen het promotieonderzoek Vertel Het! en heeft als doel om communicatiepartners te ondersteunen bij de bevordering van communicatie en taal van personen met aangeboren doofblindheid (ADB). Het hoofdbestanddeel van IC&T is video-feedback coaching. Voorafgaand aan de implementatie van IC&T ontvangen coaches daarvoor een training. Het is nu nog onduidelijk op welke manier coaches de interventie implementeren. Vraagstelling: In welke mate en hoe voeren coaches de interventie uit zoals beoogd? Methode: Met behulp van een observatielijst zijn observaties uitgevoerd van de vaardigheden van coaches tijdens de video-feedback coaching. Daarnaast is geobserveerd of coaches de inhoudelijke en overstijgende categorieën van IC&T behandeld hebben. Resultaten: Het merendeel van de coaches zette minimaal 51.2% van de vaardigheden in tijdens de video-feedback coaching. Vaardigheden zoals het vragen naar de hulpvraag van de communicatiepartner en vragen naar de beleving en het gevoel van de communicatiepartner kwamen minder vaak voor. Wel stelden de coaches vaak open vragen en vroegen zij vaak door op de antwoorden van de communicatiepartner. Per coach is een beschrijving gegeven van de manier waarop coaches de vaardigheden in hebben gezet. Conclusie: De coaches hebben verschillende vaardigheden ingezet en behandelden een ruime meerderheid van de inhoudelijke en overstijgende categorieën. De coaches hielden zich echter niet exact aan de werkwijze zoals besproken in de training. Vervolgonderzoek kan duidelijk maken of er een relatie is tussen de vaardigheden van de coach en de effectiviteit van de interventie.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Damen, S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 03 Aug 2022 12:06
Last Modified: 03 Aug 2022 12:06
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1234

Actions (login required)

View Item View Item