Javascript must be enabled for the correct page display

Het verband tussen acculturatiestrategie en zelfredzaamheid onder alleenstaande minderjarige vreemdelingen (in Nederland)

Escalona, Kellie (2022) Het verband tussen acculturatiestrategie en zelfredzaamheid onder alleenstaande minderjarige vreemdelingen (in Nederland). Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Escalona_K_K_S5015057_Masterthesis.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Wereldwijd zijn er miljoenen mensen op de vlucht, op zoek naar bescherming en veiligheid in een ander land. Een specifieke doelgroep binnen deze groep zijn alleenstaande minderjarige vreemdelingen. Een alleenstaande minderjarige vreemdeling is iemand, die op het moment dat hij in Nederland kwam, zonder een ouder of een andere wettelijke vertegenwoordiger asiel heeft aangevraagd in Nederland. Het doel van dit onderzoek is om na te gaan of er een samenhang bestaat tussen de acculturatiestrategie en de mate van zelfredzaamheid bij alleenstaande minderjarige vreemdelingen met een verblijfsvergunning in Nederland. Het onderzoek betreft een mixed- methods design waarbij de data is verzameld via semigestructureerde interviews en gebruik is gemaakt van gestandaardiseerde instrumenten. Hierbij is de zelfredzaamheid van de alleenstaande minderjarige vreemdelingen door de onderzoeker per zelfredzaamheid domein gescoord en is de 4 acculturatiestrategie die door hen toegepast wordt inzichtelijk gemaakt. Aan de hand van de inclusiecriteria die binnen huidig onderzoek zijn gehanteerd, is de acculturatiestrategie integratie de strategie die de alleenstaande minderjarige vreemdelingen het meeste toe lijken te passen. De alleenstaande minderjarige vreemdelingen worden volledig zelfredzaam bevonden op de zelfredzaamheid domeinen basale ADL en justitie. Op de zelfredzaamheid domeinen: financiën, sociaal netwerk en maatschappelijke participatie worden ze beperkt zelfredzaam bevonden. Verder lijkt de acculturatiestrategie die door de jongeren wordt toegepast slechts minimale invloed uit te oefenen op de mate van zelfredzaamheid van alleenstaande minderjarige vreemdelingen. Er is geen samenhang gevonden tussen de acculturatiestrategie en de mate van zelfredzaamheid van alleenstaande minderjarige vreemdelingen in Nederland.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Smit, M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 29 Aug 2022 11:48
Last Modified: 29 Aug 2022 11:48
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1348

Actions (login required)

View Item View Item