Javascript must be enabled for the correct page display

Identiteitsontwikkeling Tijdens De Stage: Kwalitatieve en Kwantitatieve Methoden Voor Het Onderzoek Naar Competentiebeleving

Lange, Daphne Hilma de (2022) Identiteitsontwikkeling Tijdens De Stage: Kwalitatieve en Kwantitatieve Methoden Voor Het Onderzoek Naar Competentiebeleving. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
DH_de_Lange_S2748304_Masterthese.pdf

Download (532kB) | Preview

Abstract

Uit eerder onderzoek is gebleken dat de drie psychologische basisbehoeften (Ryan & Deci, 2000) invloed hebben op de beroepsmatige commitment en de identiteitsontwikkeling bij psychologie stagiairs, en dat de behoefte aan competentie de grootste invloed had (Kunnen 2021). Deze dagboekstudie kostte echter veel tijd en het is interessant om te kijken of dit efficiënter kan worden gemeten met een vragenlijst. De onderzoeksvraag luidt: Hoe verschillen de resultaten tussen kwalitatieve en kwantitatieve maten van competentiebeleving bij psychologiestudenten in de studie naar identiteitsontwikkeling tijdens de masterstage? Dit onderzoek is exploratief van aard, waardoor er geen hypotheses zijn opgesteld. Een convergent parallel mixed method design is gebruikt waarbij er wekelijks een dagboek en vragenlijst op hetzelfde moment zijn ingevuld door 56 psychologiestudenten. De resultaten van deze twee maten zijn met elkaar vergeleken middels intra individuele-correlaties. Er is gemiddeld een positieve, middelmatige cross-correlatie gevonden tussen de resultaten van de vragenlijst en het dagboek (M = .390, SD = .259, N = 56). Individuele correlaties varieerden van zwak negatief (r = -.333) tot en met sterk positief (r = .854). Uit additionele analyses bleek dat wanneer er in het dagboek geen aanwijzing was dat competentiebeleving een rol speelde in de beschreven gebeurtenis, participanten uiteenlopende scores gaven op de vragenlijst voor diezelfde gebeurtenis. Vervolgonderzoek is nodig om te zien waar deze scores op zijn gebaseerd. Dit is het eerste onderzoek dat kwalitatieve en kwantitatieve metingen van competentiebeleving binnen dezelfde persoon, situatie en hetzelfde moment vergelijkt. Het is een stap vooruit om onderzoek naar de rol van competentiebeleving in identiteitsontwikkeling efficiënter te maken.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kunnen, E.S. and Cox, R.F.A.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 09 Sep 2022 12:46
Last Modified: 09 Sep 2022 12:46
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1425

Actions (login required)

View Item View Item