Javascript must be enabled for the correct page display

De Invloed van Perfectionisme in Sport op de Teamcohesie

Kuipers, Jessie (2023) De Invloed van Perfectionisme in Sport op de Teamcohesie. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Scriptie bachelor - S4010175 - J.L.M. Kuipers.pdf

Download (290kB) | Preview

Abstract

Perfectionistische sporters kunnen van invloed zijn op teamprocessen in sport. In het huidige onderzoek is daarom gekeken naar de voorspellende rol van perfectionistisch streven op teamcohesie en op welke manier de druk van teamgenoten deze relatie beïnvloedt. Middels een cross-sectioneel design zijn de constructen gemeten met de volgende drie vragenlijsten: de Teamwork Checklist, de Sport Perfectionisme Test (SPT) en een aanpassing van de SPT. Deze vragenlijsten zijn verspreid onder Nederlandse sporters die een balsport beoefenen (N = 115, Mleeftijd = 22, SD = 4.98). Uit de regressieanalyses bleek dat geen enkele hypothese ondersteund werd bij α = .05. Er is dus geen positieve relatie tussen perfectionistisch streven en waargenomen teamcohesie; er is geen negatieve relatie tussen waargenomen druk van teamgenoten en waargenomen teamcohesie; en de positieve relatie tussen perfectionistisch streven en waargenomen teamcohesie wordt niet verzwakt door waargenomen druk van teamgenoten. Limitaties van het huidige onderzoek zijn het gebruik van het nieuwe construct ‘waargenomen druk van teamgenoten’ met een nieuwe vragenlijst, de homogene steekproef door het gebruik van een gelegenheidssteekproef, en een gebrek aan controle vragen. Voor vervolgonderzoek wordt geadviseerd om naar volledige teams te kijken en om de Multidimensional Inventory of Perfectionism in Sport als vragenlijst te gebruiken om waargenomen druk van teamgenoten te meten.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Schuls, M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 02 Feb 2023 10:18
Last Modified: 02 Feb 2023 10:18
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1623

Actions (login required)

View Item View Item